ALGEMENE INFORMATIE EN GOEDE PRAKTIJK

WAT IS VINTED?

Vinted is een online intermediaire hosting service die gebruikers in staat stelt om artikelen te ruilen, verkopen en kopen op haar platform (de "Site").

Vinted vergemakkelijkt deze transacties en stelt gebruikers in staat te communiceren via privéberichten of door berichten op het forum te plaatsen. Vinted biedt ook aanvullende, betaalde diensten aan om deze transacties te beveiligen en kopers te beschermen (de "kopersbeschermingsdiensten") of om de zichtbaarheid van de artikelen die zij aanbieden te verbeteren (zoals de "boosten" of "garderobe spotlight"). 

Vinted verkoopt, koopt of ruilt geen artikelen en is geen partij bij transacties tussen de gebruikers. 

 

WIE KAN GEBRUIKER OF BEZOEKER WORDEN VAN VINTED? 

Een bezoeker is elke persoon die gebruik maakt van de Site zonder geregistreerd te zijn, in overeenstemming met de Algemene Voorwaarden van Vinted

Gebruikers zijn ofwel:

Alleen geregistreerde Gebruikers of Pro-gebruikers kunnen artikelen aanbieden en transacties aangaan op de Site. 

 

HOE KAN IK ME REGISTREREN OP VINTED?

Alle gebruikers kunnen zich op Vinted registreren als zij aan de Catalogusregels voldoen. 

Bovendien moeten individuele Gebruikers meerderjarig zijn of onder toezicht staan van een ouder/voogd wanneer ze de Site gebruiken.  

Pro-gebruikers kunnen zich alleen registreren als zij voldoen aan de hieronder vermelde criteria: 

  • je bent een eenmanszaak of een organisatie zonder winstoogmerk (vereniging in de zin van de Franse wet van 1 juli 1901 of stichting), naar behoren geregistreerd in Frankrijk; 
  • je gebruikt de diensten van Vinted in het kader van je beroepsactiviteit (d.w.z. je handelt in een professionele hoedanigheid wanneer je artikelen aanbiedt/verkoopt of andere diensten van Vinted gebruikt); en
  • je houdt je aan de Catalogusregels en biedt tweedehands artikelen aan, en respecteert de beperkingen die van toepassing zijn op jou en het artikel dat je verkoopt (zie meer in "WELKE ARTIKELEN KUNNEN OP VINTED WORDEN VERKOCHT").

Voor meer details over de criteria om in aanmerking te komen, verwijzen wij u naar onze Vinted Algemene Voorwaarden, Pro-verkopers Gebruiksvoorwaarden en Pro-verkopers Gids

Voor uitleg over hoe te registreren als Gebruiker of Pro-gebruiker, kun je terecht in ons Helpcentrum

Als een verkoper zich voordoet als een consument of als een niet-professional, terwijl hij in feite een Pro-verkoper is of zich als zodanig zou moeten registreren omdat hij aan de criteria voldoet, kunnen sancties worden opgelegd zoals voorzien in de wetgeving met betrekking tot misleidende handelspraktijken (lees voor meer informatie het gedeelte "SANCTIES VOOR MISLEIDENDE HANDELSPRAKTIJKEN " hieronder).

 

HOE ARTIKELEN VERKOPEN OP VINTED?

Het inzenden van artikelen op Vinted is gratis. 

De verkoper dient het artikel zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven, eventuele gebreken te vermelden en de prijs van het artikel te noemen. Het op de lijst voorkomende artikel moet ook gefotografeerd worden. Er moet ten minste één foto van goede kwaliteit worden geüpload. Foto’s moeten de werkelijke kwaliteit en het uiterlijke voorkomen van het Artikel weergeven, en eventuele gebreken aan het Artikel moeten eveneens in beeld worden gebracht.

Het aantal artikelen in de catalogus is onbeperkt, maar hetzelfde artikel kan niet meer dan één keer worden vermeld en Gebruikers of Pro-gebruikers kunnen niet aangeven hoeveel van dezelfde artikelen zij hebben

 

WELKE ARTIKELEN KUNNEN OP VINTED WORDEN VERKOCHT?

De Verkoper moet de eigenaar zijn van deze artikelen en het recht hebben deze te verkopen, ruilen of doneren. 

Vinted streeft ernaar een vriendelijke en veilige Site aan te bieden. Wanneer zij hun artikelen uploaden, moeten Gebruikers en Pro-gebruikers zich houden aan de Vinted Algemene Voorwaarden, de Pro-verkopers Gebruiksvoorwaarden  (als de artikelen worden verkocht door een Pro-verkoper), de toepasselijke regelgeving en ons beleid, waaronder de Catalogusregels.

Dit betekent in het bijzonder dat:

Gebruikers en Pro-gebruikers kunnen tweedehands artikelen verkopen die in een van de onderstaande categorieën vallen:

  • Dames-, heren- en kinderkleding, schoeisel en accessoires;
  • Kinderspeelgoed, meubilair en kinderverzorgingsmateriaal;
  • cosmetica, schoonheidsproducten en schoonheidsgadgets (behalve Pro-gebruikers); 
  • Tech-accessoires zoals hoofdtelefoons, smart horloges, telefoonhoesjes en soortgelijke artikelen.
  • huishoudartikelen zoals textiel, tafelgerei en woonaccessoires; of
  • boeken.

Gebruikers en Pro-gebruikers kunnen geen artikelen opnemen die:

  • bij wet verboden of beperkt zijn (zoals namaak, monsters of promotieartikelen, geneesmiddelen, voedsel en dranken, enz;)
  • die niet aan de hygiënenormen voldoen of een gevaar voor de gezondheid vormen (zoals versleten ondergoed, alle cosmetica die al gebruikt is of die niet in de originele verzegelde verpakking zit, enz.;) 
  • geen kleding zijn, geen betrekking hebben op mode, schoonheid, accessoires, kinderen, of in strijd zijn met de waarden van Vinted (zoals dierenbont en producten daarvan, elektronische en hightech producten zoals mobiele telefoons, computers, camera's, sportuitrusting voor volwassenen zoals fietsen, ski's, snowboards, kaartjes voor evenementen enz.); of
  • die in bulk worden aangekocht of typisch worden verkocht als dropshipping artikelen van lage waarde. 

Bovendien is het Pro-gebruikers verboden om:

  • cosmetische artikelen te verkopen (met inbegrip van schoonheidsinstrumenten/gadgets);
  • diensten te verlenen voor verhuur van artikelen; 
  • artikelen verkopen met een vermelding zoals "kan besteld worden", "verkocht", "momenteel niet in voorraad", "kom later terug", enz.
  • een groot aantal gloednieuwe artikelen verkopen, inclusief artikelen met tags (tweedehands artikelen die in "nieuwe" staat verkeren, mogen op Vinted worden verkocht op voorwaarde dat het gaat om unieke stukken die door de Pro-verkoper worden verkocht). 

Bovenstaande lijsten zijn niet uitputtend. Raadpleeg onze Vinted Algemene Voorwaarden, de Pro-verkopers Gebruiksvoorwaarden (indien de artikelen worden verkocht door een Pro Verkoper) en de Catalogusregels voor meer informatie.

 

HOE WORDEN ARTIKELEN GERANGSCHIKT OP VINTED?

Standaard worden de aanbiedingen op de landingspagina van Vinted of in de zoekresultaten gesorteerd op "relevantie", waarbij rekening wordt gehouden met de volgende criteria, die hieronder in volgorde van belangrijkheid worden vermeld:

  • de accountvoorkeuren en profielinformatie van de koper (zoals geslacht, leeftijd, kledingmaat, land) en andere aanpasbare voorkeuren;
  • de door de koper aangegeven voorkeuren met betrekking tot de categorieën, bijv. vrouwen, kinderen, schoeisel, enz. (personalisatie) en de maten van de artikelen die zij zoeken, de voorkeursmerken, evenals de kleur, de staat, de prijs en de maat van de artikelen die zij eerder hebben gekocht;
  • de datum waarop het artikel werd geüpload; 
  • of het artikel te koop wordt aangeboden door een individuele Gebruiker of een Pro-gebruiker (aangezien de Site voornamelijk een platform is voor niet-professionele Gebruikers, zullen artikelen die te koop worden aangeboden door gewone Gebruikers meer zichtbaarheid hebben op de feed, zelfs als ze even relevant zijn als artikelen die worden verkocht door Pro-verkopers). Er is echter geen optie om te kiezen om artikelen te zien die alleen door individuele Gebruikers of Pro-gebruikers worden vermeld.

Gebruikers kunnen er ook voor kiezen de aanbiedingen te sorteren op prijs of op datum. Als Kopers ervoor kiezen om aanbiedingen te sorteren op prijs en datum, zal nog steeds rekening worden gehouden met de voorkeuren die zij hebben aangegeven in hun account om aanbiedingen te classificeren. 

Gebruikers en Pro-gebruikers kunnen de zichtbaarheid van hun artikelen verbeteren door te kiezen voor de volgende betaalde geautomatiseerde diensten die ook invloed hebben op hoe artikelen worden gesorteerd in de feed:

Op de lijst geplaatste artikelen boosten

Specifieke artikelen die door de verkoper zijn geselecteerd, kunnen beter zichtbaar worden in de feed of op de resultaatpagina's van specifieke zoekopdrachten (afbeelding rechts). 


Meer informatie over het boosten van in de lijst opgenomen artikelen is beschikbaar op hier.

Garderobe in Spotlight

De garderobe van een verkoper kan worden gepromoot op de landingspagina van de Site en op de resultaatpagina's van specifieke zoekopdrachten. De promotie wordt uitgevoerd door het toewijzen van een speciale plaats voor de garderobe van de verkoper in de catalogus en deze verschijnt als volgt (afbeelding rechts). 

 

Meer informatie over de functie Garderobe in Spotlight is hier beschikbaar.

 

KAN VINTED EEN LIJST OF EEN ACCOUNT DEACTIVEREN?

Vinted kan actie ondernemen tegen Gebruikers of Pro-gebruikers als zij:

Vinted kan ook maatregelen nemen tegen:

  • Pro-gebruikers die buiten de Site transacties initiëren met Gebruikers of Pro-gebruikers van de Site;
  • Gebruikers die ten minste 1 bericht van Vinted hebben ontvangen om commerciële artikelen te verwijderen en niet aan dit verzoek hebben voldaan noch akkoord zijn gegaan met het veranderen van hun status naar Pro-gebruiker. 

Vinted kan de volgende acties ondernemen: 

  • de door de Gebruiker geüploade vermelding(en) verwijderen; 
  • het schorsen van de account van de Gebruiker; of 
  • blokkering van de account van de Gebruiker of Pro-gebruiker: in dat geval heeft de Gebruiker of Pro-gebruiker niet langer het recht om zich opnieuw te registreren op Vinted of, met uitzondering van individuele Gebruikers die werden geblokkeerd vanwege hun commerciële activiteiten en daarna te kennen geven zich te willen registreren als Pro-gebruiker; of
  • het gedeeltelijk blokkeren van de account van de Pro-gebruiker: in dit geval zal de Pro-gebruiker niet in staat zijn om artikelen te plaatsen of om artikelen te kopen en verkopen, om te communiceren en/of deel te nemen aan het forum of om andere leden of favoriete artikelen te volgen.

Advertenties kunnen onder de aandacht van Vinted worden gebracht door simpelweg te klikken op het vlag-symbool in de rechterhoek van het listing-scherm en te kiezen voor "Melden" of door een bericht te sturen naar [email protected] / [email protected]. 



KOPERSBESCHERMINGSDIENSTEN

Kopers profiteren als volgt van Vinted's kopersbeschermingsdiensten wanneer zij artikelen op de Site kopen met behulp van Vinted's geïntegreerde betalings- en verzenddiensten:

Verkoper

Koper

Kopersbeschermingsdiensten

Kan de transactie buiten het Vinted-platform om worden afgewikkeld?

Gebruiker (consument)

Gebruiker (consument)

Koperbescherming

Ja

Gebruiker (consument)

Pro-gebruiker

Koperbescherming

Ja

Pro-gebruiker

Gebruiker (consument)

Pro-kopersbescherming

Nee

Pro-gebruiker 

Pro-gebruiker

Koperbescherming

Ja

Behalve voor artikelen die door Pro-verkopers aan consumenten worden verkocht, kunnen kopers en verkopers de transactie buiten het Vinted-platform bespreken en afronden, zonder gebruik te maken van onze geïntegreerde betalings- en verzendingsdiensten. In dat geval kan de koper geen aanspraak maken op onze kopersbescherming. Bijgevolg zijn alleen de koper en de verkoper verantwoordelijk voor: (i) de goede uitvoering van de transactie, en (ii) de organisatie en de gevolgen van de verzending van het artikel zonder de mogelijkheid om gebruik te maken van de bijstand die Vinted in dit verband biedt. Pro-verkopers en consumenten mogen geen transactie overeenkomen buiten de Vinted geïntegreerde betalings- en verzenddiensten om. 

Wanneer de koper en de verkoper de transactie uitvoeren op het Vinted-platform, met gebruikmaking van onze geïntegreerde betalings- en verzenddiensten, geldt de koperbeschermingsdienst. Wij leveren de diensten die in de onderstaande tabel worden beschreven en innen een vergoeding voor deze aanvullende diensten, die automatisch en verplicht van toepassing is op elke transactie die via ons geïntegreerd betalingssysteem wordt verricht. 

Het totaalbedrag van de vergoeding voor de kopersbeschermingsdienst wordt bij de prijs van de bestelling opgeteld. Het totaal wordt aan kopers getoond op de site of in de app op de artikelpagina vóór het afronden van de bestelling (op de afrekenpagina). Deze vergoeding bestaat uit: 

  • een vast bedrag van 0,7 euro; en
  • 5 % van de prijs van het artikel (inclusief de toepasselijke belasting over de toegevoegde waarde ("BTW")). 

Wanneer de Koper een consument is, is de BTW inbegrepen in de vergoeding voor de kopersbescherming, evenals in de vergoeding voor Pro-kopersbescherming. Als de koper Pro-gebruiker is, is de BTW niet inbegrepen en moet deze door Pro-gebruiker zelf worden aangegeven en betaald. Hetzelfde geldt voor andere betaalde Aanvullende Diensten waarnaar in de Prijslijst wordt verwezen (zoals de "Boosten" of de "Wardrobe in Spotlight" functies waarnaar in de Prijslijst wordt verwezen).

Meer informatie over de prijzen van de door Vinted aangeboden diensten is te vinden op de Prijslijst.

Welke diensten deel uitmaken van de diensten voor kopersbescherming hangt af van het feit of het gaat om de "kopersbescherming" of de "pro-kopersbescherming", zoals samengevat inonderstaand overzicht: 

 

Diensten

Koperbescherming

Pro-kopersbescherming

Bescherming van aankopen met onze geïntegreerde betalingsdienst: Je kunt met een gerust hart winkelen. Met de hulp van Vinted Saldo wordt je geld op een bewaarrekening gezet en pas aan de verkoper overgemaakt als de transactie is voltooid. Je bankgegevens worden niet gedeeld met de verkoper.

Geïntegreerde verzenddiensten die ons in staat stellen je bestelling te volgen. 

Terugbetaling als het artikel in belangrijke mate  niet is zoals beschreven, niet aankomt of beschadigd aankomt: kopers kunnen op de knop "Ik heb een probleem" drukken en binnen 2 dagen nadat de bestelling als "geleverd" werd aangeduid contact met ons opnemen, zelfs als het artikel niet daadwerkelijk aankomt. Wij zorgen ervoor dat je het geld van je aankoop terugkrijgt. 

Faciliteren van het herroepingsrecht: als je een consument bent, helpen wij je bij het uitoefenen van het wettelijke herroepingsrecht bij de Pro-verkoper en het terugkrijgen van de prijs van de bestelling als je aan de toepasselijke wettelijke vereisten voldoet. Met de hulp van Vinted Balance kun je de prijs die je voor je bestelling hebt betaald niet gebruiken tot het verstrijken van de herroepingstermijn (14 dagen na de dag waarop je het artikel hebt ontvangen) of, als je een probleem bij ons meldt, tot wij hebben vastgesteld of je voldoet aan de wettelijke vereisten om te worden terugbetaald. Dit beschermt je tegen te late terugbetaling door de verkoper of zelfs tegen het helemaal niet terugbetaald worden, en tegen het moeten betalen van extra bankkosten. 

Verlies van artikelen tijdens verzending of te late levering: als je het artikel niet op tijd hebt ontvangen of helemaal niet ontvangt, zullen wij ervoor zorgen dat je je geld terugkrijgt, als je een probleem meldt binnen 14 dagen vanaf de verwachte leverdatum of vanaf de datum waarop VINTED je heeft geïnformeerd dat het artikel is geleverd (en de status van de bestelling is gewijzigd in "geleverd"). 

Controle van de bedrijfsidentiteit: wij controleren of de verkopers, wanneer zij hun Vinted-account aanmaken, bestaande handelaren, verenigingen of stichtingen zijn die naar behoren in Frankrijk zijn opgericht.

Voor Pro-verkopers geldende normen: wij eisen van Pro-verkopers dat zij zich ertoe verbinden de toepasselijke wetgeving en de rechten van de kopers na te leven, met inbegrip van, indien van toepassing, consumentenrechten, en dat zij bestellingen met de nodige zorg en toewijding verwerken. Verkopers die zich niet houden aan de verplichtingen die in hun voorwaarden met Vinted zijn opgenomen, kunnen worden belet om artikelen te koop aan te bieden.

Ondersteuning door ons team: wij staan altijd voor je klaar als je vragen hebt over je bestelling. Wij zijn er om ervoor te zorgen dat je vlot en succesvol kunt winkelen op Vinted.

Voor meer details en voorwaarden, zie ons Restitutiebeleid, Vinted Algemene Voorwaarden en de Pro-verkopers Verkoopsvoorwaarden.

 

HOE KUNNEN KOPERS BETALEN VOOR ARTIKELEN OP VINTED?

Als de koper gebruik maakt van onze kopersbeschermingsdiensten, wordt zijn aankoop geïnitieerd via onze geïntegreerde betalingsservice en zijn er verschillende betalingsmethoden beschikbaar: geldige creditcards, PayPal, Apple Pay of het Vinted-saldo van de gebruiker of Pro-gebruiker. Ga voor meer informatie naar ons Helpcentrum

In andere gevallen kunnen kopers: aan Verkoper betalen via het onderling overeengekomen betaalmiddel.

Voor meer informatie is te vinden in ons Helpcentrum

 

GESCHILLEN TUSSEN KOPERS EN VERKOPERS

In het geval van kopers die geen gebruik maken van de kopersbeschermingsdiensten van Vinted, zal Vinted niet betrokken zijn bij de beslechting van geschillen tussen de koper en de verkoper. 

Koperbescherming

Als de koper heeft gekozen voor de kopersbescherming, kan hij/zij onder bepaalde voorwaarden terugbetaling van het artikel aanvragen. Bijvoorbeeld:

  • Als een Koper een artikel dat hij heeft gekocht van een verkoper niet ontvangt, moet hij Vinted informeren door te klikken op de knop die de transactie opschort binnen twee (2) dagen na de datum waarop het artikel naar verwachting zou worden geleverd of vanaf de datum waarop VINTED heeft geïnformeerd dat het artikel is geleverd (en de status van de bestelling is gewijzigd in "geleverd").

(i) Als wordt bevestigd dat het artikel verloren is gegaan tijdens de verzending, zal Vinted de koper terugbetalen.

(ii) Indien de koper niet binnen twee (2) dagen na de verwachte levering van een artikel contact opneemt met Vinted, zal de transactie worden voltooid.

  • Als een koper een artikel ontvangt dat niet substantieel overeenkomt met de beschrijving op Vinted, moet hij/zij Vinted hiervan op de hoogte brengen door te klikken op de knop die de transactie opschort binnen (2) dagen na de datum van levering van het artikel.

(i) Indien de koper niet binnen twee (2) dagen contact opneemt met Vinted, zal Vinted het totale aankoopbedrag inhouden totdat Vinted instructies ontvangt die koper en verkoper gezamenlijk zijn overeengekomen met betrekking tot de rekening waarop deze bedragen moeten worden overgemaakt. Als gebruikers niet tot wederzijdse overeenstemming kunnen komen, zal Vinted een definitieve beslissing nemen en als het artikel niet substantieel voldoet aan de beschrijving op Vinted, zal Vinted de koper de totale aankoopprijs die voor het artikel is betaald, terugbetalen. In elk geval organiseert de Verkoper rechtstreeks met de koper de terugzending van het goed en de modaliteiten van deze terugzending. Vinted is niet verantwoordelijk voor en organiseert niet de terugzending van het artikel naar de verkoper: het biedt bijvoorbeeld geen verzendingsoplossingen. Tenzij anders overeengekomen, betaalt de koper de kosten voor het terugzenden.

(ii) Als de koper niet binnen twee (2) dagen na de levering contact opneemt met Vinted of als hij op de knop "Alles is OK" klikt, zal de transactie worden voltooid.

Voor meer informatie over het terugbetalingsbeleid van Vinted is te vinden  op deze pagina van ons Helpcentrum of in de Vinted Algemene Voorwaarden.  

Pro-kopersbescherming 

Alleen van toepassing wanneer Individuele Gebruikers (consumenten) artikelen kopen van de Pro-verkopers.

  • Indien een koper een artikel ontvangt, maar het wil retourneren (om welke reden dan ook), kan de Koper gebruik maken van zijn/haar Recht van Herroeping. Om het herroepingsrecht van de Koper uit te oefenen, kan de Koper onder andere op de knop "Ik heb een probleem" drukken in zijn/haar chat met de Verkoper (en een reden kiezen en in sommige gevallen bewijs leveren, bijv. in het geval de reden een namaakartikel is), het herroepingsformulier opsturen dat als Bijlage 1 bij de Verkoopvoorwaarden is gevoegd en dat door de Verkoper samen met het (de) artikel(en) in het pakket aan de Koper zal worden verstrekt, of een andere ondubbelzinnige verklaring afleggen waarin de Koper uiting geeft aan zijn/haar wens om een herroepingsrecht uit te oefenen.

(i) Als de Koper binnen 14 dagen via Vinted het Herroepingsrecht initieert (door op de knop "Ik heb een probleem" te drukken), zal Vinted het totale aankoopbedrag inhouden totdat Vinted instructies ontvangt die gezamenlijk zijn overeengekomen tussen de Koper en de Pro-verkoper met betrekking tot de rekening waarnaar deze bedragen moeten worden overgemaakt. Het herroepingsrecht is een wettelijk recht van de consument, zodat de Verkoper het zal eerbiedigen, tenzij de voorwaarden voor de uitoefening ervan niet zijn vervuld. Als gebruikers niet tot wederzijdse overeenstemming kunnen komen, zal Vinted een definitieve beslissing nemen en als aan de voorwaarden voor het herroepingsrecht is voldaan, zal Vinted de koper de totale aankoopprijs terugbetalen. In elk geval organiseert de Verkoper rechtstreeks met de koper de terugzending van het artikel en de modaliteiten van deze terugzending. Vinted is niet verantwoordelijk voor en organiseert niet de terugzending van het artikel naar de Pro-verkoper: Vinted biedt bijvoorbeeld geen verzendoplossingen. Houd er ook rekening mee dat de Koper de retourkosten van het (de) Artikel(en) voor zijn rekening neemt, tenzij anders vermeld in de Aanvullende Voorwaarden van de Verkoper. Ook wanneer je een artikel terugstuurt, moet het pakje een trackingnummer hebben. 

(ii) Indien de Koper zijn/haar Herroepingsrecht niet binnen 14 dagen via Vinted uitoefent (door op de knop "Ik heb een probleem" te drukken), zal de transactie worden voltooid. Dit doet echter geen afbreuk aan de wettelijke rechten van de koper of een van de wettelijke garanties, die naast en onafhankelijk van de Pro-kopersbescherming kunnen worden uitgeoefend.

  • Vinted zal er ook voor zorgen dat Koper wordt vergoed in het geval de Verkoper het artikel niet op tijd levert of als het pakket verloren is gegaan, als Koper verloren artikel meldt binnen 14 dagen vanaf de verwachte leverdatum of vanaf de datum waarop VINTED heeft geïnformeerd dat het artikel is geleverd (en bestelling van status is veranderd in "geleverd"). 

Om te weten te komen hoe je de Pro-kopersbescherming kunt activeren en welke voorwaarden van toepassing zijn, verwijzen wij naar de Pro-verkopers verkoopvoorwaarden

Consumentenbemiddeling

Consumenten die artikelen van Pro-verkopers kopen, hebben het recht een beroep te doen op een consumentenbemiddelaar om het geschil op te lossen. Voor meer informatie over de naam en contactgegevens van de genoemde bemiddelaar, verwijzen wij naar de Verkoper die het Artikel heeft verkocht.

 

GESCHILLEN TUSSEN GEBRUIKERS OF PRO-GEBRUIKERS EN VINTED

Met individuele gebruikers

In geval van onenigheid tussen Vinted en de Individuele Gebruiker, kan de Gebruiker:

  • In de eerste plaats een schriftelijke klacht indienen bij Vinted Support via het  contactformulier;
  • indien de Gebruiker niet tevreden is met het gegeven antwoord, zullen de Gebruiker en Vinted trachten de klacht van de Gebruiker op een minnelijke wijze op te lossen;

Gebruikers kunnen hun toevlucht nemen tot alternatieve geschillenbeslechtingsmethoden: i) de Europese Commissie biedt de Europese consumenten een platform voor onlinegeschillenbeslechting ii) je kunt ook contact opnemen met de e-commerce mediation service van de Fédération du e-commerce et de la vente à distance (FEVAD) (alleen voor Frankrijk), de gemeentelijke dienst voor consumentenvoorlichting ("Oficina Municipal del Consumidor") (alleen voor Spanje) of de consumentenbemiddelingsdienst (Service national du Médiateur de la consommation) (alleen voor Luxemburg), of de consumentenbemiddelingsdienst van de Kamer van Arbitrage van Milaan (Risolvionline.com) (alleen voor Italië).

Met Pro-gebruikers

In het geval van een meningsverschil tussen Vinted en een Pro-gebruiker, moet de Pro-gebruiker een schriftelijke klacht indienen bij de Afdeling Klantenservice via dit contactformulier. Vinted zal binnen een redelijke termijn van één (1) maand antwoorden aan de Pro-gebruiker. 

Indien de kwestie niet wordt opgelost, kan de Pro-gebruiker zijn toevlucht nemen tot alternatieve geschillenbeslechtingsmethoden. Voor meer informatie, lees onze Pro-verkopers Gebruiksvoorwaarden.

 

FEEDBACK OVER VINTED 

Wanneer een transactie is voltooid, kunnen kopers en verkopers feedback over elkaar achterlaten. Elke feedback is verbonden met het overeenkomstige artikel, het is dus niet mogelijk om feedback achter te laten over een Gebruiker of Pro-gebruiker zonder een transactie met hen te hebben gehad. Gebruikers en Pro-gebruikers kunnen hun feedback als volgt achterlaten:

  • de knop 'Feedback achterlaten' is te vinden in de conversatie thread wanneer de bestelling is voltooid;
  • kies dan het aantal sterren dat je wilt geven, voeg een commentaar toe en verzend het;
  • je kunt feedback bewerken of verwijderen (zie deze opties onder de feedback links).

Er wordt geen vergoeding gegeven aan Gebruikers of aan VINTED in ruil voor hun online beoordelingen.

In sommige gevallen kan Vinted automatisch positieve of negatieve feedback achterlaten. Positieve feedback kan verschijnen als een transactie succesvol was, maar de koper geen feedback heeft achtergelaten binnen 4 werkdagen. Negatieve feedback kan worden geplaatst naar verkoper en/of koper in het geval, bijvoorbeeld, zij hun bestelling voor de tweede keer annuleren. 

Op de pagina van de Gebruiker of Pro-gebruiker wordt de feedback alleen in chronologische volgorde gesorteerd. Beoordelingen worden voor altijd bewaard en worden opgeslagen volgens het Privacybeleid. Indien feedback wordt achtergelaten door een gebruiker die vervolgens zijn/haar account heeft verwijderd, zal zijn/haar lidmaatschapsnaam niet zichtbaar zijn en zal er een opmerking worden gemaakt dat de inhoud afkomstig is van een lid dat niet langer actief is.

VINTED beoordeelt geen feedback voordat deze door Gebruikers wordt gepubliceerd.

Als Gebruikers of Pro-gebruikers het niet eens zijn met de ontvangen feedback, kunnen zij het volgende doen:

  • Neem contact op met de auteur van de feedback om te achterhalen wat er fout ging en zoek naar een vriendelijke oplossing.
  • De auteur kan zijn feedback bewerken of het commentaar dat automatisch door Vinted is geplaatst.
  • Laat een reactie achter onder elke achtergelaten feedback en geef je standpunt. Bijvoorbeeld, als het iets was buiten je controle, zoals een fout van een derde partij, moet een gebruiker niet aarzelen om het te zeggen.

Als de ontvangen feedback ongepast of beledigend is, kan deze aan Vinted worden gerapporteerd door simpelweg op het ( i )-pictogram in uw gesprek te tikken en “Melden” te kiezen. Kies dan "lid liet intimiderende/ongepaste feedback achter" en leg de situatie uit. Het Vinted team zal proberen de kwestie op te lossen als de feedback niet voldoet aan Vinted Community Normen.

SANCTIES VOOR MISLEIDENDE HANDELSPRAKTIJKEN

Indien een verkoper zich voordoet als een consument of als een niet-professionele verkoper terwijl hij in feite een Pro-verkoper is of zich als zodanig zou moeten registreren omdat hij aan de toelatingscriteria voldoet, wordt deze verkoper geconfronteerd met de volgende sancties in verband met misleidende handelspraktijken:

Bovendien stelt Vinted Gebruikers ervan op de hoogte dat zij zich moeten registreren als Pro-verkoper en kan hun account gedeactiveerd worden als zij dit niet doen. 

Op dit moment staat Vinted echter alleen toe dat eenmanszaken, non-profitorganisaties (verenigingen of stichtingen) die tweedehands artikelen verkopen in Frankrijk zich registreren als Pro-verkoper. Als je je voordoet als consument of niet-professioneel, terwijl je in feite op commerciële basis handelt, maar je voldoet niet aan de criteria om Pro-verkoper op Vinted te worden, moet je je activiteiten staken, anders riskeer je de volgende sancties volgens nationale wetgeving:

In dergelijke gevallen stelt Vinted Gebruikers ervan op de hoogte dat zij geacht kunnen worden op commerciële basis te handelen en dat zij hun account kunnen deactiveren indien zij commerciële listings niet verwijderen en/of hun volumes niet verlagen. 

WETTELIJKE RECHTEN VAN DE KOPER 

Herroepingsrecht

1) Transacties tussen individuele gebruikers (consumenten) of tussen verkopers

De toepasselijke wettelijke bepalingen voorzien niet in een verplichting om een herroepingsrecht aan te bieden. Sommige verkopers kunnen er toch voor kiezen de mogelijkheid te bieden een artikel te retourneren of te ruilen (bijvoorbeeld door dit in de beschrijving van hun aanbieding te vermelden). 

Bovendien biedt de Kopersbescherming kopers de mogelijkheid terugbetaling te verkrijgen voor hun artikel, onder bepaalde voorwaarden. Het is een extra service die door Vinted wordt aangeboden en die niet in de plaats komt van de wettelijke rechten van de koper of een van de hieronder vermelde wettelijke garanties, die naast en onafhankelijk van de kopersbescherming kunnen worden uitgeoefend.

2) Artikelen verkocht door professionele verkopers aan individuele gebruikers (consumenten)

Individuele Gebruikers (consumenten) hebben een herroepingsrecht van veertien (14) dagen, d.w.z. dat zij een Artikel zonder opgaaf van reden aan de Pro-verkoper kunnen retourneren. 

Er zijn echter gevallen waarin het herroepingsrecht niet van toepassing is wegens de aard van het artikel. De uitzonderingen kunnen van land tot land verschillen, u vindt ze hieronder:

De Franse consumentenwet voorziet in uitzonderingen hier.

Het Belgisch Wetboek van Economisch Recht voorziet in uitzonderingen hier.

De Nederlandse Consumentenwet voorziet in uitzonderingen hier

De Spaanse consumentenbeschermingswet 1/2007 van 16 november 2007 voorziet hier in uitzonderingen.

De Luxemburgse consumentenwet voorziet hier in uitzonderingen krachtens artikel L.222-9 (7).

De Italiaanse consumentenwet voorziet in uitzonderingen hier.

Voor meer informatie over de voorwaarden en procedures voor de uitoefening van dat recht, verwijzen wij naar de Pro-verkopers Verkoopvoorwaarden. Vinted kan ook kopers helpen bij het activeren van de Pro-kopersbescherming. Zoals hierboven reeds vermeld, gaat het echter om een extra dienst die door Vinted wordt aangeboden en die niet in de plaats komt van de wettelijke rechten van de koper of van een van de wettelijke garanties, en die kan worden uitgeoefend naast, en onafhankelijk van het Pro-kopersbescherming.

Andere rechten en verplichtingen

I. FRANKRIJK

De relevante wettelijke bepalingen zijn de volgende:

  • De bepalingen van het Franse burgerlijk wetboek betreffende het verbintenissenrecht zijn  hier beschikbaar
  • De bepalingen van het Franse Burgerlijk Wetboek met betrekking tot contractuele burgerlijke aansprakelijkheid zijn hier beschikbaar
  • De bepalingen van de Franse consumentenwet met betrekking tot de informatie die door de verkopers aan de individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, zijn hier beschikbaar, 
  • De bepalingen van de Franse consumentenwet met betrekking tot overeenkomsten op afstand tussen verkopers en individuele gebruikers (consumenten) zijn hier beschikbaar. 

Wettelijke garanties

Artikelen die door Pro-verkoper op Vinted worden verkocht, zijn automatisch gedekt door de wettelijke conformiteitsgarantie (indien de koper een consument is) en de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken (indien de koper een consument of een handelaar is), overeenkomstig de onderstaande wettelijke bepalingen:

Artikelen L. 217-4 tot en met L. 217-14 van het wetboek van consumentenrecht 

Artikelen 1641 tot 1648 van het Burgerlijk Wetboek

De verkopers zijn uitsluitend aansprakelijk jegens de kopers voor de verkoop van je artikelen, in het bijzonder met betrekking tot de wettelijke garanties. Als tussenpersoon is Vinted geen partij bij de verkoopovereenkomsten en kan niet aansprakelijk worden gesteld. 

De wettelijke conformiteitsgarantie 

Deze garantie is van toepassing indien het artikel niet geschikt is voor het gebruik dat gewoonlijk van een dergelijk artikel wordt verwacht, niet overeenstemt met de door de verkoper gegeven beschrijving of niet de specifieke eigenschappen bezit die aan de koper zijn meegedeeld of met hem zijn overeengekomen. 

In dergelijke gevallen kan de koper de verkoper vragen om:

  • reparatie of vervanging van het artikel; of
  • indien dit niet mogelijk is, hetzij (a) de bestelling te annuleren en terug te betalen, hetzij (b) de prijs te verlagen met behoud van het artikel.

De koper heeft twee jaar de tijd na de levering van het goed om zich op deze garantie te beroepen.

De verborgen gebreken garantie

Deze garantie geldt:

  • als het gebrek op het tijdstip van aankoop bestond, maar verborgen was; en 
  • als het gebrek het goed ongeschikt maakt voor het beoogde doel of het gebruik ervan zodanig vermindert dat de koper het niet of slechts tegen een lagere prijs zou hebben gekocht indien hij van het gebrek op de hoogte was geweest. 

De koper kan een volledige of gedeeltelijke terugbetaling krijgen, evenals een vergoeding indien het artikel schade heeft veroorzaakt. De koper moet binnen twee jaar na de ontdekking van het gebrek contact met je opnemen. Op deze garantie kan tot vijf jaar na de aankoop een beroep worden gedaan. 

Facultatieve handelsgaranties

Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: ze kunnen de omvang, de duur en de voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden, of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in de aanvullende beleidsregels van de Pro-verkoper.

II. BELGIË:

De wettelijke bepalingen die op de bovengenoemde transacties van toepassing zijn, zijn de volgende:

  • De bepalingen van het Belgisch Burgerlijk Wetboek betreffende het verbintenissenrecht zijn hier beschikbaar,
  • De bepalingen van het Belgisch Burgerlijk Wetboek met betrekking tot contractuele wettelijke aansprakelijkheid zijn hier beschikbaar,
  • De bepalingen van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht met betrekking tot de informatie die door Pro-verkopers aan Individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, zijn hier beschikbaar, 
  • De bepalingen van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht met betrekking tot overeenkomsten op afstand tussen verkopers en individuele gebruikers (consumenten) zijn hier beschikbaar.

Wettelijke garanties

De wettelijke conformiteitsgarantie 

Deze garantie is van toepassing op verkopen tussen Individuele Gebruikers en op verkopen gesloten tussen Pro-verkopers en Individuele Gebruikers (consumenten), maar de garantie biedt meer bescherming in het laatste geval.

In overeenstemming met artikel 1604 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek dat van toepassing is op verkopen tussen Individuele Gebruikers (consumenten) en op verkopen gesloten tussen Pro-verkopers en Individuele Gebruikers (consumenten): "De verkoper moet aan de koper een goed leveren dat in overeenstemming is met de overeenkomst. Levering is de overdracht van het verkochte goed in de macht en het bezit van de koper".

Krachtens artikel 1649 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek dat enkel van toepassing is op verkopen gesloten tussen Pro-verkopers en Individuele Gebruikers (consumenten), biedt deze garantie de koper de mogelijkheid om te verkrijgen: (i) de herstelling of de vervanging van het artikel, of (ii) wanneer deze opties niet mogelijk zijn, ofwel een vermindering van de aankoopprijs indien de koper het Artikel behoudt of volledige terugbetaling van de koopprijs indien de koper het Artikel aan de verkoper retourneert. U kunt de wettelijke bepalingen raadplegen die van toepassing zijn op verkopen gesloten tussen Pro-verkopers en Individuele Gebruikers (consumenten) hier.

De verborgen gebreken garantie

Verkopers die individuele gebruikers zijn en Pro Verkopers zijn gebonden aan de verborgen gebreken garantie voor de producten die zij verkopen via het Vinted platform.

Overeenkomstig artikel 1641 van het Luxemburgse burgerlijk wetboek kan de koper dankzij deze garantie in beginsel een vermindering van de koopprijs verkrijgen indien hij het goed behoudt, of, indien hij het goed aan de verkoper terugbezorgt, verkrijgen een volledige terugbetaling van de koopprijs. De koper moet zijn eis op basis van verborgen gebreken binnen een korte termijn indienen. De toepasselijke wettelijke bepalingen zijn hier te raadplegen. 

Facultatieve handelsgaranties

Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: ze kunnen de omvang, de duur en de voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden, of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in de aanvullende beleidsregels van de Pro-verkoper.

III. NEDERLAND: 

De wettelijke bepalingen die op de bovengenoemde transacties van toepassing zijn, zijn de volgende:

  • De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek betreffende contractuele verplichtingen zijn hier beschikbaar,
  • De bepalingen van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek met betrekking tot contractuele burgerlijke verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid zijn hier beschikbaar,
  • De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot informatie die door Pro-verkopers aan Individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, zijn hier beschikbaar,
  • De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de op afstand gesloten overeenkomst tussen Pro-verkopers en Individuele Gebruikers (consumenten) zijn hier beschikbaar.

Wettelijke garanties

De wettelijke conformiteitsgarantie 

Deze garantie is alleen van toepassing op verkopen gesloten tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten). Ingevolge artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek kan de koper door deze garantie in beginsel verkrijgen: (i) de herstelling of de vervanging van het Voorwerp, of (ii) wanneer deze opties niet mogelijk zijn, ofwel een vermindering van de aankoopprijs indien de koper het Voorwerp behoudt of een volledige terugbetaling van de koopprijs indien de koper het Voorwerp aan de Verkoper retourneert. De toepasselijke wettelijke bepalingen zijn hier te raadplegen. 

Facultatieve handelsgaranties

Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: ze kunnen de omvang, de duur en de voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden, of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in de aanvullende beleidsregels van de Pro-verkoper.

IV. SPANJE:

De volgende wettelijke bepalingen zijn van toepassing op bovenstaande transacties:

  • De bepalingen van het Spaanse burgerlijk wetboek betreffende het verbintenissenrecht zijn hier beschikbaar.
  • De bepalingen van het Spaanse Burgerlijk Wetboek met betrekking tot contractuele burgerlijke aansprakelijkheid zijn hier beschikbaar.
  • De bepalingen van de Spaanse consumentenbeschermingswet 1/2007 van 16 november 2007 met betrekking tot de informatie die door Pro-verkopers aan de individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, zijn hier beschikbaar. 
  • De bepalingen van de Spaanse wet op de consumentenbescherming 1/2007 van 16 november 2007 met betrekking tot op afstand gesloten overeenkomsten tussen verkopers en individuele gebruikers (consumenten) zijn hier beschikbaar.

Wettelijke garanties

De wettelijke conformiteitsgarantie 

Deze garantie is alleen van toepassing op verkopen tussen verkopers en individuele gebruikers (consumenten). 

Op grond van artikel 114 en volgende van de Spaanse wet op de consumentenbescherming 1/2007 van 16 november 2007 kan de koper via deze garantie in principe aanspraak maken op: (i) de herstelling of de vervanging van het Voorwerp, of (ii) wanneer deze opties niet mogelijk zijn, ofwel een vermindering van de aankoopprijs indien de koper het Voorwerp behoudt of een volledige terugbetaling van de koopprijs indien de koper het Voorwerp aan de Verkoper retourneert.

De verborgen gebreken garantie

Verkopers die Individuele Gebruikers (consumenten) en Pro-verkopers zijn, zijn gebonden aan de verborgen gebreken garantie voor de producten die zij verkopen via het Vinted platform.

Op grond van de artikelen 1484 en volgende van het Spaanse Burgerlijk Wetboek kan de koper dankzij deze garantie in principe aanspraak maken op: (i) een vermindering van de aankoopprijs indien de koper het artikel behoudt, of (ii) indien de koper het artikel aan de verkoper retourneert, om volledige terugbetaling van de koopprijs. De verjaringstermijn van dit rechtsmiddel is 6 maanden vanaf de ontvangst van het artikel door de koper.

Facultatieve handelsgaranties

Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: ze kunnen de omvang, de duur en de voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden, of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in de aanvullende beleidsregels van de Pro-verkoper.

V. LUXEMBURG:

De volgende wettelijke bepalingen zijn van toepassing op bovenstaande transacties:

  • De bepalingen van het Luxemburgs burgerlijk wetboek betreffende het verbintenissenrecht (artikelen 1101 en volgende);
  • De bepalingen van het Luxemburgs burgerlijk wetboek inzake wettelijke aansprakelijkheid (artikel 1142 e.v., artikel 1382);
  • De bepalingen van de Luxemburgse consumentenwet met betrekking tot de informatie die door de verkopers moet worden verstrekt aan de individuele gebruikers (consumenten) (artikel L.111-1 en volgende); en
  • De bepalingen van de Luxemburgse consumentenwet hebben betrekking op overeenkomsten op afstand tussen verkopers en individuele gebruikers (consumenten). (artikel L.221-1 en volgende).

Wettelijke garanties

De wettelijke conformiteitsgarantie 

Deze garantie is alleen van toepassing op verkopen gesloten tussen Verkopers en individuele gebruikers (consumenten).

Op grond van artikel L. 212-3 van het Luxemburgse consumentenwetboek kan de koper dankzij deze garantie in principe aanspraak maken op: (i) de herstelling of de vervanging van het Voorwerp, of (ii) wanneer deze opties niet mogelijk zijn, ofwel een vermindering van de aankoopprijs indien de koper het Voorwerp behoudt of een volledige terugbetaling van de koopprijs indien de koper het Voorwerp aan de Verkoper retourneert. De toepasselijke wettelijke bepalingen zijn hier te raadplegen. 

De verborgen gebreken garantie

Verkopers die individuele gebruikers zijn en Pro Verkopers zijn gebonden aan de verborgen gebreken garantie voor de producten die zij verkopen via het Vinted platform.

Overeenkomstig artikel 1641 van het Luxemburgse burgerlijk wetboek kan de koper dankzij deze garantie in beginsel een vermindering van de koopprijs verkrijgen indien hij het goed behoudt, of, indien hij het goed aan de verkoper terugbezorgt, verkrijgen een volledige terugbetaling van de koopprijs

De verjaringstermijn van dit rechtsmiddel is 1 jaar vanaf de ontdekking van de gebreken door de koper. De toepasselijke wettelijke bepalingen zijn  hier te raadplegen.

Facultatieve handelsgaranties

Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: ze kunnen de omvang, de duur en de voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden, of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in de aanvullende beleidsregels van de Pro-verkoper.

VI. ITALIË

De wettelijke bepalingen die op de bovengenoemde transacties van toepassing zijn, zijn de volgende:

  • De bepalingen van het Italiaanse burgerlijk wetboek met betrekking tot de contractuele wettelijke aansprakelijkheid zijn hier beschikbaar (artikelen 1173 en volgende van het Italiaanse burgerlijk wetboek),
  • De bepalingen van het Italiaanse burgerlijk wetboek met betrekking tot de contractuele wettelijke aansprakelijkheid zijn hier beschikbaar (artikelen 1218 en volgende van het Italiaanse burgerlijk wetboek).
  • De bepalingen van het Italiaanse Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de wettelijke garantie voor producten met gebreken zijn hier beschikbaar (artikel 1487 en volgende van het Italiaanse Burgerlijk Wetboek).
  • De bepalingen van de Italiaanse consumentenwet met betrekking tot de wettelijke garantie voor het gebrek aan overeenstemming zijn hier beschikbaar (artikel 128 en volgende van de Italiaanse Consumentenwet)
  • De bepalingen van de Italiaanse consumentenwet met betrekking tot de informatie die door de verkopers aan de individuele gebruikers (consumenten) moet worden verstrekt, met inbegrip van andere bepalingen betreffende op afstand gesloten overeenkomsten tussen Pro-verkopers en individuele gebruikers (consumenten), zijn hier beschikbaar (artikelen 49 en volgende van de Italiaanse Consumentenwet).

Wettelijke garanties

De wettelijke conformiteitsgarantie

a) Transacties tussen Verkoper en Individuele Gebruiker (als Koper)

Ingevolge Artikel 130 van de Italiaanse Consumentenwet biedt deze garantie de Koper de mogelijkheid om (i) reparatie of vervanging van het Artikel te verkrijgen, of (ii) wanneer deze opties niet mogelijk zijn, ofwel een korting op de aankoopprijs indien de koper het Artikel behoudt of een volledige terugbetaling van de koopsom indien de Koper het Voorwerp aan de Verkoper retourneert.

Ingevolge Artikel 132 van de Italiaanse consumentenwet is de verjaringstermijn voor de bovenvermelde rechtsmiddelen voor nieuwe goederen 2 jaar vanaf de levering van het goed aan de koper, op voorwaarde dat deze laatste de verkoper binnen de 2 maanden na de ontdekking van de gebreken op de hoogte brengt. Deze kennisgeving is echter niet vereist indien de verkoper het bestaan van het gebrek aan overeenstemming heeft erkend of dit heeft verhuld. De rechtsvorderingen die ertoe strekken het gebrek aan overeenstemming af te dwingen en die niet bedrieglijk door de verkoper zijn verborgen, vervallen in elk geval na verloop van 26 maanden te rekenen vanaf de levering van de goederen.

Ingevolge Artikel 134 van de Italiaanse consumentenwet kan bovengenoemde verjaringstermijn niet worden verkort tot minder dan één jaar voor tweedehandsgoederen (beperkt tot gebreken die niet het gevolg zijn van normaal gebruik van de goederen).

Ingevolge Artikel 134 van de Italiaanse consumentenwet is elke contractuele voorwaarde of overeenkomst gesloten tussen de Individuele gebruiker (consument) en de Verkoper, voordat het gebrek aan overeenstemming ter kennis van de Verkoper is gebracht, die direct of indirect afstand doet van de rechten die voortvloeien uit de bovengenoemde wettelijke garantie of deze beperkt, niet bindend voor de Individuele gebruiker (consument).

Je kunt de toepasselijke wettelijke bepalingen hier raadplegen (artikelen 128 en volgende van de Italiaanse consumentenwet).

b) Transacties tussen individuele gebruikers en transacties tussen verkopers

Ingevolge Artikel 1490 van het Italiaanse Burgerlijk Wetboek: "De verkoper moet ervoor zorgen dat het verkochte goed vrij is van gebreken waardoor het ongeschikt zou zijn voor het beoogde gebruik of waardoor de waarde ervan merkbaar zou verminderen." Niettemin stelt Artikel 1491 van het Italiaanse Burgerlijk Wetboek dat de garantie niet verschuldigd is indien de koper op het tijdstip van de overeenkomst op de hoogte was van de gebreken van de zaak; bovendien is de garantie ook niet verschuldigd indien de gebreken gemakkelijk herkenbaar waren, tenzij de verkoper had verklaard dat de zaak vrij van gebreken was".

Deze wettelijke garantie kan de koper in staat stellen de koopovereenkomst te ontbinden of een vermindering van de betaalde prijs te verkrijgen. Bovendien moet de Verkoper de Koper schadevergoeding betalen (ook voor schade die voortvloeit uit de gebreken van de goederen), tenzij de Verkoper bewijst dat hij of zij zonder fout heeft gehandeld.

De verjaringstermijn van de hierboven vermelde rechtsmiddelen bedraagt 1 jaar vanaf de levering van het goed, op voorwaarde dat de koper de verkoper binnen 8 dagen na de ontdekking van de gebreken op de hoogte brengt (tenzij de wet of tussen de partijen een andere termijn is overeengekomen). Indien de Verkoper het bestaan van de gebreken echter heeft erkend of opzettelijk geheim heeft gehouden, is deze termijn om de Verkoper in kennis te stellen niet van toepassing.

Voornoemde wettelijke garantie geldt niet indien de verkoper en de koper overeenkomen deze uit te sluiten of te beperken, zowel wat betreft de duur, de opzegtermijn en/of de rechtsmiddelen (bijvoorbeeld indien de verkoper dit vermeldt in het beschrijvende gedeelte van zijn advertentie). Je kunt de toepasselijke wettelijke bepalingen hier raadplegen (artikel 1487 en volgende van het Italiaanse Burgerlijk Wetboek).

De verborgen gebreken garantie

Verkopers die Individuele Gebruikers en Pro-verkopers zijn, zijn gebonden aan de garantie voor verborgen gebreken voor de producten die zij verkopen via het Vinted platform.

In de transacties tussen Verkopers en tussen Individuele Gebruikers, overeenkomstig Artikel 1490 van het Italiaanse Burgerlijk Wetboek: elke overeenkomst tussen de verkoper en de koper "gericht op het uitsluiten of beperken van de garantie zal niet van kracht zijn indien de verkoper opzettelijk de gebreken van het goed voor de koper verborgen heeft gehouden". In de transacties tussen Pro-verkopers en de Individuele Gebruiker als koper, krachtens Artikel 134 van de Italiaanse consumentenwet is elke uitsluiting of beperking van de wettelijke garantie (zowel met betrekking tot zichtbare als verborgen gebreken), overeengekomen tussen de Verkoper en de consument, niet bindend voor deze laatste.

Bij elke transactie wordt een verborgen gebrek dus behandeld als elk ander gebrek. Daarom heeft de koper, in geval van verborgen gebreken, recht op de wettelijke garanties zoals vermeld in paragraaf (i) a) hierboven (in geval van transacties tussen Pro-verkopers en Individuele Gebruiker als koper) en paragraaf (i) b) hierboven (in geval van transacties tussen Pro-verkopers of tussen Individuele Gebruikers).

Daarnaast kunnen de Pro-verkopers ook andere commerciële garanties of diensten na verkoop aanbieden (meer informatie hierover op de profielen van de Pro-verkopers). 

Facultatieve handelsgaranties

Pro-verkopers kunnen hun eigen commerciële garanties toevoegen: ze kunnen de omvang, de duur en de voorwaarden ervan vrij bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden, of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Deze eventuele commerciële garanties worden beschreven in de aanvullende beleidsregels van de Pro-verkoper.