VINTED Gids voor PRO-VERKOPERS
VINTED Gids voor PRO-VERKOPERS
Je kunt nu artikelen verkopen op Vinted als je een professional bent die in Frankrijk als bedrijf, eenmanszaak of organisatie zonder winstoogmerk geregistreerd is, een zogeheten "Pro-Verkoper".
Lees verder om meer te weten te komen over hoe dit werkt en wat de rechten en plichten zijn als Pro-Verkoper op Vinted.
Deze gids is niet uitputtend. Voor meer informatie verwijzen wij naar de Algemene Voorwaarden van Vinted en de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Een Vinted Pro-Verkoper worden
Is het verplicht?
Als je een professional bent, moet je je als "Pro-Verkoper" op Vinted aanmelden.
Als je dit niet doet, kunnen conform het verbod op misleidende handelspraktijken de volgende sancties worden opgelegd:
Frankrijk: twee jaar gevangenisstraf en een boete van maximaal 300.000 euro (Artikel L. 132-2 van de Franse consumentenwet).
Bovendien ben je als enige verantwoordelijk voor de inschrijving in de handels- en ondernemingsregisters of Rijksregister van verenigingen en voor het nakomen van je sociale en fiscale verplichtingen.
Je kunt meer informatie vinden op de websites van de Belastingdienst en de Sociale Zekerheid.
Maak een Vinted-account aan of log in
De eerste stap om te verkopen op Vinted is het aanmaken van een standaard Vinted-account. Je kunt er dan voor kiezen om de account om te zetten in een Pro-Verkoper account, of om naast de standaard account een aparte Pro-Verkoper account aan te maken, zoals hier gedetailleerd wordt hier uitgelegd.
Wij kunnen je ook vragen een Pro-Gebruiker account aan te maken indien we over informatie beschikken waaruit blijkt dat je aan de hieronder vermelde criteria voor Pro-Verkopers voldoet. Besteed hier de nodige aandacht aan, want we kunnen je toegang tot Vinted blokkeren als je je niet als Pro-Verkoper registreert terwijl je wel voldoet aan de criteria om als professional te worden beschouwd.
Je kunt slechts één Pro-Verkoper Vinted-account hebben - meerdere accounts zijn niet toegestaan op Vinted. Je kunt echter zowel een persoonlijke account als een Pro-Gebruiker account hebben (elk moet een ander e-mail adres en telefoonnummer krijgen tijdens de registratie). In dat geval moet je persoonlijke account uitsluitend voor privégebruik bestemd zijn (bijvoorbeeld voor aankopen en verkopen voor je privé-behoeften).
Voldoen aan de criteria om in aanmerking te komen
Om in aanmerking te komen, moet je:
- een bedrijf, eenmanszaak of een organisatie zonder winstoogmerk zijn (vereniging in de zin van de Franse wet van 1 juli 1901 of stichting), die rechtsgeldig is opgericht in Frankrijk;
- de diensten van Vinted gebruiken in het kader van je beroepsactiviteit (d.w.z. handelen in een professionele hoedanigheid bij het aanbieden/verkopen van artikelen of het gebruik van andere Vinted-diensten); en
- voldoen aan de Catalogusregels en tweedehands artikelen aanbieden die tot een van de volgende categorieën behoren:
(i) Dames-, heren- en kinderkleding, schoeisel en accessoires.
(ii) Kinderspeelgoed, meubilair en kinderverzorgingsmateriaal.
(iii) Tech-accessoires zoals hoofdtelefoons, smart horloges, telefoonhoesjes en soortgelijke artikelen.
(iv) Huishoudelijke artikelen zoals textiel, tafelgerei en woonaccessoires.
(v) Amusementsartikelen zoals videospelletjes, spelconsoles en toebehoren, boeken, spelletjes, puzzels, en muziek en video.
(vi) Verzorgingsartikelen voor huisdieren, zoals kleding, accessoires, beddengoed, reisartikelen en speelgoed.
Op Vinted kun je alleen Artikelen plaatsen die al rechtmatig in de handel zijn gebracht in de Europese Economische Ruimte (EER).
Je kunt je niet inschrijven als je aanbiedt om:
- artikelen te koop aan te bieden aan kopers die zich bevinden in landen waar de verkoop van dergelijke artikelen bij wet verboden is (vanwege de aard van het artikel, de kwaliteit, de vervaardiging of de materialen van het artikel, of om enige andere reden);
- cosmetische artikelen te verkopen (met inbegrip van schoonheidsinstrumenten/gadgets);
- diensten te verlenen en artikelen te verkopen met opmerkingen als “te huur”, "kan besteld worden", "verkocht", "momenteel niet in voorraad", "kom later terug", "kan worden aangepast";
- artikelen voor wederverkoop aan te bieden die in bulk zijn aangekocht of items die doorgaans worden verkocht als dropshipping-artikelen met een lage verkoopwaarde;
- een groot aantal gloednieuwe artikelen te verkopen, inclusief artikelen met tags (tweedehands artikelen die in "nieuwe" staat verkeren, mogen op Vinted worden verkocht op voorwaarde dat het om unieke stukken gaat);
- artikelen te verkopen artikelen te verkopen die je zelf hebt gemaakt of ontworpen.
Voer je bedrijfsgegevens in
Tijdens de registratie zullen wij je vragen informatie toe te voegen zoals je bedrijfsnaam, adres, e-mail, telefoon, bedrijfsnummer, het handelsregister waarin je bedrijf is geregistreerd, het adres van het hoofdkantoor, indien van toepassing het btw-registratienummer en/of ander identiteitsdocument, bankrekeninggegevens, wettelijke vertegenwoordiger en diens persoonlijke gegevens (volledige naam, geboortedatum, nationaliteit, land van verblijf, adres en e-mailadres). Je wordt ook gevraagd om te verklaren dat je alleen producten en diensten aanbiedt die voldoen aan de geldende wetgeving in de Europese Unie.
Wanneer de "ken uw klant" (KYC)-procedure wordt gestart (zie voor meer informatie paragraaf 15 van de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro), moet je behalve de hierboven vermelde gegevens ook de volgende gegevens verstrekken: (i) voor organisaties zonder winstoogmerk: kopieën van: statuten, registratiebewijs (uittreksel van publicatie of besluit waarbij een stichting van openbaar nut wordt verklaard) en een identiteitsbewijs van de wettelijk vertegenwoordiger, (ii) voor eenmanszaken: kopieën van identiteitsbewijs en bewijs van registratie (K-uittreksel), (iii) voor bedrijven: statuten, registratiebewijs en verklaring van de uiteindelijk begunstigde eigenaar (met vermelding van een natuurlijke persoon die ten minste 25% van de aandelen van het bedrijf bezit en zijn/haar persoonsgegevens, zoals een volledige naam, adres, nationaliteit, geboortedatum en geboorteplaats) en identiteitsdocument van de wettelijke vertegenwoordiger.
Zorg ervoor dat deze informatie volledig, juist en bijgewerkt is. Als onderdeel van de Pro-Kopersbescherming die wij kopers bieden, zullen wij deze informatie controleren en ontbrekende of onjuiste informatie kan je registratie als Pro-Verkoper verhinderen of vertragen.
Lees en accepteer de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro
Zodra we alle informatie hebben, ontvang je het verzoek tot lezen en accepteren van de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro. In deze voorwaarden worden de verplichtingen van Vinted en van jou uitgelegd met betrekking tot de diensten die wij aanbieden, onder andere met betrekking tot de regels die van toepassing zijn op artikeloverzichten, de Pro-Kopersbescherming die wij kopers bieden die artikelen van jou kopen, en de rol van Vinted als tussenpersoon in je relaties met (potentiële) kopers.
Voor uitgebreide informatie, lees de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Zodra je je Pro-Gebruiker Account hebt aangemaakt, heb je volledige toegang tot de Site.
Beveiligingsprocedures
Om je Pro-Account te beschermen en te voorkomen dat gecompromitteerde accounts actief zijn, kunnen wij – bij de registratie en daarna van tijd tot tijd – informatie in je Pro-Account verifiëren, en je vragen om: relevante vragen te beantwoorden, relevante informatie te verstrekken, onjuiste of onvolledige informatie te corrigeren en/of te helpen bij de verificatieprocedures van het Pro-Account. Deze procedures zullen redelijk zijn en in verhouding staan tot de nagestreefde beveiligingsdoelstellingen. Wanneer de binnen deze procedures verstrekte informatie onjuist is en/of er geen sprake is van hulp van jouw kant, kunnen wij de verlening van de Diensten opschorten in overeenstemming met de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro, totdat een correctie heeft plaatsgevonden.
Artikelen verkopen als een Pro-Verkoper: jouw verplichtingen
Bij het aanbieden en verkopen van artikelen op Vinted als een Pro-Verkoper gericht op consumenten, moet je voldoen aan:
- de Algemene Voorwaarden van Vinted, de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro en je eigen Aanvullende Beleid (zoals hieronder uitgelegd); en
- alle toepasselijke wetten en voorschriften, in het bijzonder de consumentenwetgeving.
Eerlijke praktijken toepassen
Je moet altijd eerlijke praktijken toepassen in relaties met kopers of potentiële kopers.
Een oneerlijke handelspraktijk is een handelspraktijk die in strijd is met de vereisten van professionele zorgvuldigheid en die het gedrag van de consument wezenlijk verstoort of kan verstoren. Voorbeelden van dergelijke praktijken zijn misleidende en agressieve praktijken.
Misleidende handelspraktijken zijn praktijken die onjuiste informatie bevatten of de consument op enigerlei wijze misleiden of kunnen misleiden, zelfs indien de informatie feitelijk correct is, en hem/haar ertoe brengen om een besluit over een transactie te nemen dat hij/zij anders niet zou hebben genomen. De informatie kan betrekking hebben op, maar is niet beperkt tot de volgende elementen:
- de belangrijkste kenmerken van het product; of
- de prijs; of
- de noodzaak van onderhoud, een benodigd onderdeel, vervanging of reparatie.
Een agressieve handelspraktijk wordt gekenmerkt door de druk die op de consument wordt uitgeoefend om hem te doen toegeven of om zijn keuze sterk te beïnvloeden. Een handelspraktijk wordt als agressief beschouwd indien, als gevolg van herhaalde en aanhoudende acties, ongepaste beïnvloeding of fysieke of morele dwang:
- de keuzevrijheid van de consument beperkt of waarschijnlijk aanzienlijk nadelig zal beperken; of
- de toestemming van een consument op zodanige wijze wordt beïnvloed dat deze niet langer als geldig kan worden beschouwd;
- de uitoefening van de contractuele rechten van een consument hindert.
Lees meer over oneerlijke handelspraktijken:
- Richtlijn 2005/29/EG van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt;
-Frankrijk: Artikel L. 121-1 van de Consumentenwet, Artikelen L. 121-2 t/m L. 121-5 van de Consumentenwet, Artikelen L. 121-6 en L.121-7 van de Consumentenwet; Artikelen L. 212-1 tot L. 212-3 van de Consumentenwet.
Verstrekking van alle verplichte informatie aan (potentiële) kopers
Als je een artikel aanbiedt, moet je (potentiële) kopers alle hieronder vermelde informatie verstrekken. Deze informatie omvat een beschrijving van de "essentiële kenmerken" van het artikel (d.w.z. de voornaamste kenmerken, zoals grootte, kleur, materiaal, merk, milieukwaliteiten en -kenmerken, enz.), de prijs, de datum waarop of de termijn waarbinnen het artikel aan de koper zal worden geleverd, informatie over je identiteit en contactgegevens, de wijze van betaling en levering, het herroepingsrecht, wettelijke garanties en de wijze waarop eventuele problemen kunnen worden opgelost. Indien van toepassing, moet je (potentiële) kopers ook informeren over service na verkoop en handelsgaranties. Zoals hieronder vermeld wordt een deel van deze informatie echter al door Vinted verstrekt.
Indien van toepassing, moet je (potentiële) kopers ook informeren over eventuele after-salesservices en handelsgaranties die je aanbiedt. Voor artikelen die je op Vinted plaatst, wordt deze informatie opgenomen in:
- de artikellijst die je gaat maken. Je kunt gratis zoveel artikelen plaatsen als je wilt. Je moet je houden aan de Catalogusregels, de Algemene Voorwaarden en de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Je moet een paar foto's van het artikel uploaden en het zo nauwkeurig mogelijk beschrijven, aangeven of het beschadigd of defect is, en duidelijk de prijs vermelden. Ga naar het Helpcentrum voor meer informatie en tips over het plaatsen van artikelen.
- de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro. Om je te helpen sneller te verkopen, hebben we standaard verkoopvoorwaarden opgesteld die van toepassing zijn op alle verkopen via Vinted. Hierin is veel wettelijke vereiste informatie opgenomen evenals jou wettelijke verplichtingen en de wettelijke rechten van de kopers.
- het Aanvullend Beleid dat je kan creëren in de instellingen van je Pro-account. Omdat sommige van de verplichte gegevens zeer specifiek zijn voor je bedrijf en de artikelen die je verkoopt, moet je de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro aanvullen met je eigen aanvullende beleid. Vinted biedt een speciale ruimte om deze informatie in de instellingen van je Pro-account toe te voegen.
Houd er bij het opstellen van de aanvullende beleidsregels rekening mee dat deze op een duidelijke en begrijpelijke manier moeten worden geschreven. Onduidelijke beleidsregels zullen door Vinted, een bemiddelaar of geschillencommissie, of de rechter worden geïnterpreteerd op de voor de consument gunstigste wijze.
De regels moeten ook voldoen aan de wet en in overeenstemming zijn met de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro en de Algemene Voorwaarden van Vinted en mogen daar niet van afwijken (tenzij ze verplichtingen van jouw kant inhouden die gunstiger zijn voor de kopers).
Om je wegwijs te maken in al deze verplichtingen, geven we hieronder een overzicht van de verplichte informatie die moet worden weergegeven en waar:
Informatie die jij verstrekt |
Informatie die Vinted verstrekt |
Waar? |
Essentiële kenmerken van het artikel (gedetailleerde beschrijving) |
✘ |
Op jouw artikelpagina |
Prijs van het artikel (inclusief BTW en alle andere toepasselijke belastingen) |
✘ |
Op jouw artikelpagina |
Je naam of de naam van je organisatie (door jou aan Vinted verstrekt bij registratie) |
✘ |
Op jouw profielpagina en in het Aanvullende Beleid |
Het adres van je vestiging en, indien ze anders zijn, dat van je hoofdkantoor, je telefoonnummer (door jou aan Vinted verstrekt bij registratie) |
✘ |
Op jouw profielpagina, in het Aanvullende Beleid en in de orderbevestigingsemail verzonden naar koper |
Je SIRET-nummer (door jou aan Vinted verstrekt bij registratie) |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
Je individueel fiscaal identificatienummer, indien jij of je bedrijf btw-plichtig bent/is (door jou aan Vinted verstrekt bij registratie of later, indien van toepassing) |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
✘ |
Betaalmethoden |
In de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro en bij afrekenen |
✘ |
Leveringsdatum of -termijn en vervoerdiensten |
In de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro en bij het afrekenen |
Bestaan van een wettelijke conformiteitsgarantie |
In de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro |
|
Procedures voor de uitoefening van de wettelijke conformiteitsgarantie (hoe kan men contact met je opnemen) |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
✘ |
Bestaan van een wettelijke garantie tegen verborgen gebreken |
In de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro |
Procedures voor de uitoefening van de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken (hoe kan men contact met je opnemen) |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
Algemene informatie over het herroepingsrecht van de koper (voorwaarden, termijn, wijze van uitoefening) en standaardformulier. |
In de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro |
|
Jouw retourbeleid dat van toepassing is wanneer kopers van de koop afzien (optioneel). Bijvoorbeeld: bied je gratis retourzendingen aan of moet de koper de retourkosten dragen? Wil je retourzendingen toestaan na de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen? |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
Bestaan van handelsgaranties en procedures om deze uit te oefenen (optioneel) |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
Dienst na verkoop (optioneel) |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
Procedures voor de behandeling van tegen jou ingediende klachten |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
Mogelijkheid om een beroep te doen op de diensten van een consumentenbemiddelaar, en naam van die bemiddelaar |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
Elektronische link naar het Europees platform voor Onlinegeschillenbeslechting (ODR) |
✘ |
In jouw Aanvullend Beleid |
De Algemene Voorwaarden van Vinted Pro en jouw Aanvullend Beleids vormen samen een bindend contract tussen jou en de koper.
Hieronder vind je ook de relevante wettelijke bepalingen over de informatie die je aan de koper moet verstrekken, afhankelijk van het land waar de koper woont:
Richtlijn 2011/83/EU van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten
Frankrijk: Artikelen L. 111-1 en L. 221-5 van de Consumentenwet; Artikel 19 van Wet nr. 2004-575 van 21 juni 2004 betreffende het vertrouwen in de digitale economie
België: Burgerlijk Wetboek inzake contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Wetboek van economisch recht inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken; Wetboek van economisch recht inzake overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten
Nederland: Burgerlijk Wetboek betreffende contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Consumentenwetboek inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken; Consumentenwetboek inzake overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten
Spanje: Burgerlijk Wetboek betreffende contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Spaanse Consumentenbeschermingswet 1/2007 inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken; Spaanse Consumentenbeschermingswet 1/2007 inzake overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten
Luxemburg: Artikelen 1142 en volgende en Artikel 1382 van het Burgerlijk Wetboek betreffende de contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Artikelen L. 111-1 en volgende van het Consumentenwetboek inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken; de Artikelen L. 221-1 en volgende van het Consumentenwetboek inzake overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten
Italië: Artikelen 1218 en volgende van het Burgerlijk Wetboek inzake contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Consumentenwet inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken
Portugal: Artikel 4 van Wetsbesluit nr. 24/2014 van 14 februari betreffende overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten; Artikel 8 van Wet nr. 24/96, van 31 juli, betreffende consumentenbescherming.
Rangschikking
Op Vinted worden aanbiedingen gesorteerd op "relevantie", waarbij rekening wordt gehouden met een combinatie van criteria, zoals de datum waarop ze zijn geplaatst, de informatie in je profiel en de voorkeuren die gebruikers hebben aangegeven, zoals artikelcategorie, maat, prijs of merk. Zie de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro en de sectie Ons Platform voor meer informatie.
Je kunt de zichtbaarheid van je artikelen verbeteren door te betalen voor extra diensten zoals boosten of ‘Bumping’ van artikelen of Wardrobe Spotlight.
Verwijdering van artikelen of inhoud
Wij kunnen artikelen of inhoud verwijderen die onwettig zijn, in strijd zijn met algemeen aanvaarde gedragsnormen of de openbare orde, die inbreuk maken op de rechten van derden of die niet voldoen aan de Catalogusregels, de Algemene Voorwaarden van Vinted en de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro. In dergelijke gevallen kunnen wij je account ook tijdelijk of definitief blokkeren.
Indien van toepassing, zullen wij je informeren in overeenstemming met de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Betaling
Bestellingen worden betaald via onze Geïntegreerd Betalingssysteem. Meer informatie over deze dienst is beschikbaar in de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Je ontvangt je betaling zodra een bestelling is voltooid. Hier leggen we in detail uit hoe dit werkt:
1. Koper koopt een artikel > Betaling verschijnt onder "Te ontvangen saldo"
De betaling van de koper voor het artikel en de verzending wordt door MANGOPAY S.A., de Aanbieder van de e-Wallet, op een Borgrekening in bewaring gehouden. Dit bedrag verschijnt in je Vinted Balance onder "Te ontvangen saldo".
Te ontvangen saldo kan niet worden opgenomen of gebruikt om te betalen op Vinted. Het is de weergave van het bedrag dat je zult ontvangen na afronding van de bestelling(en).
2. Koper rondt bestelling af > Betaling verschijnt onder "Beschikbaar saldo"
De prijs van de bestelling wordt door de Aanbieder van de e-Wallet in bewaring gehouden zolang de koper van de Kopersbescherming of Pro-Kopersbescherming geniet en tot de afronding van de verkoop. Voor meer informatie over de omstandigheden waarin een verkoop als voltooid kan worden beschouwd, zie de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Vinted is de enige partij die de Aanbieder van de e-Wallet opdracht kan geven de prijs van de bestelling vrij te geven, en zal dit niet doen (i) totdat deze periode van 14 dagen is verstreken of (ii) indien de koper een geschil bij ons heeft gemeld, totdat wij hebben bepaald of de koper moet worden terugbetaald.
KOPERSBESCHERMINGSDIENSTEN
Als tussenpersoon is Vinted geen partij bij de verkoop tussen jou en de koper. Maar:
- als de koper een andere Pro-Gebruiker is, profiteert hij van de standaard Kopersbescherming zoals beschreven in onze Algemene Voorwaarden, als hij de transactie met jou op Vinted afrondt door gebruik te maken van de knop "Kopen”;
- als de koper een consument is, moet hij de transactie op Vinted afronden door gebruik te maken van de knop "Kopen”. Wij zullen geschillen met de kopers beslechten indien zij het artikel niet hebben ontvangen, indien het artikel niet of te laat is geleverd, of indien zij gebruik wensen te maken van hun wettelijk herroepingsrecht. Dit is de Pro-Kopersbescherming die hieronder wordt beschreven.
Geldigheidsduur van de Pro-Kopersbescherming
Kopers kunnen de Pro-Kopersbescherming activeren door op de knop "Ik heb een probleem" te drukken die beschikbaar is in hun Privéberichten met jou:
- binnen een periode van 14 kalenderdagen vanaf de dag waarop het bestelde artikel wordt geleverd;
- indien het artikel tijdens de verzending is zoekgeraakt, binnen een periode van 14 kalenderdagen vanaf de ontvangst van een kennisgeving van Vinted.
Lees de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro aandachtig door voor alle informatie.
De Pro-Kopersbescherming is niet van toepassing als de koper zich terugtrekt uit de koop of zijn vordering meldt zonder gebruik te maken van de Vinted Privéberichten met jou, of als hij zich niet houdt aan de procedure zoals beschreven in de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Toepassingsgebied van de Pro-Kopersbescherming
De Pro-Kopersbescherming omvat voor kopers de volgende diensten:
- Veilige transacties (Escrow), waarbij de prijs van de bestelling in bewaring wordt gehouden voor de duur van de Pro-Kopersbescherming;
- facilitering van het herroepingsproces;
- bijstand in geval van zoekraking van artikelen tijdens de verzending of te late levering;
- 24/7 klantenservice.
Kopers kunnen nog steeds rechtstreeks contact met je opnemen, omdat je als Pro-Verkoper automatisch aansprakelijk bent jegens hen voor het goede verloop van de verkoop.
Hieronder volgt een overzicht van de wettelijke rechten van de kopers.
Levering
De artikelen worden aan kopers geleverd met onz Geïntegreerd Verzendsysteem. Lees meer over deze service in de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Verzend het artikel met de methode waarvoor de koper heeft betaald en volg de instructies, gebruikmakend van het vooraf betaalde etiket dat wij je zullen sturen. Jij bent verantwoordelijk voor het behandelen van de persoonlijke gegevens van kopers in overeenstemming met de wetgeving inzake gegevensbescherming.
Vanaf de verzending tot de koper het artikel heeft ontvangen, draag jij het risico van verlies van het artikel. Deze aansprakelijkheid is automatisch, zelfs als het artikel door een derde partij wordt geleverd. Jij kunt alleen aan aansprakelijkheid ontsnappen als je kunt bewijzen dat het probleem werd veroorzaakt door de consument, een onvoorzienbare en onvermijdelijke handeling van een derde bij het contract (dienstverleners die door de verkoper worden gebruikt, worden niet als zodanig beschouwd), of overmacht.
Artikelen moeten worden geleverd aan kopers op de datum of binnen de periode aangegeven bij de afrekening. Zorg er in ieder geval voor dat het artikel binnen 5 werkdagen na ontvangst van de verzendinformatie wordt verzonden. Anders wordt de bestelling automatisch geannuleerd en aan de koper terugbetaald.
Als onderdeel van de Pro-Kopersbescherming die wij kopers aanbieden, kunnen wij hen helpen om je te informeren als de levering te laat is of als het artikel beschadigd is, om de verkoop te annuleren en de terugbetaling van de bestelling te verkrijgen (als aan de wettelijke vereisten is voldaan).
Lees de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro nogmaals door voor meer informatie.
Kopers kunnen nog steeds rechtstreeks contact met jou opnemen voor eventuele problemen met de levering. Hieronder vind je een overzicht van hun wettelijke rechten:
- Tijdens de levering beschadigde artikelen. De koper kan de levering weigeren en je vragen om het artikel opnieuw te leveren in dezelfde staat als beschreven in je artikeloverzicht, door middel van een aangetekende brief met ontvangstbevestiging.
- Te late levering of zoekgeraakte artikelen tijdens verzending. De artikelen moeten aan de koper worden geleverd op de datum of binnen de termijn die in het privégesprek met de koper is aangegeven, en uiterlijk binnen 30 dagen. Zorg er in ieder geval voor dat je het artikel binnen 5 werkdagen na de aankoop verzendt.
Als je het artikel niet tijdig levert, kan de koper de Kopersbescherming of de Pro-Kopersbescherming inroepen, of direct van jou eisen dat je binnen een redelijke extra termijn levert. Als je het artikel dan nog steeds niet levert, kan de koper besluiten de bestelling te annuleren.
De koper kan de bestelling echter onmiddellijk annuleren als je weigert het artikel te leveren of als de leveringsdatum een essentiële voorwaarde van de verkoop was (bijvoorbeeld als de datum uitdrukkelijk door de koper was gevraagd toen je het artikel aan hem verkocht).
Als de koper de koop annuleert, moet hij binnen 14 dagen het volledige bedrag dat hij heeft betaald, terugbetaald krijgen.
Meer informatie over je wettelijke verplichtingen in verband met de levering van artikelen is hier te vinden:
Richtlijn 2011/83/EU van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten
Frankrijk: Artikelen L. 216-1 tot L. 216-6 van de Consumentenwet; Artikel L. 221-15 van de Consumentenwet
België: Burgerlijk Wetboek inzake contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Wetboek van economisch recht inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken; Wetboek van economisch recht inzake overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten
Nederland: Burgerlijk Wetboek betreffende contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Consumentenwetboek inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken; Consumentenwetboek inzake overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten
Spanje: Burgerlijk Wetboek betreffende contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Spaanse Consumentenbeschermingswet 1/2007 inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken; Spaanse Consumentenbeschermingswet 1/2007 inzake overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten
Luxemburg: Artikelen 1142 en volgende en Artikel 1382 van het Burgerlijk Wetboek betreffende de contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; de artikelen L. 111-1 en volgende van het Consumentenwetboek inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken; de artikelen L. 221-1 en volgende van het Consumentenwetboek inzake overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten
Italië: Artikelen 1218 en volgende van het Burgerlijk Wetboek inzake contractuele burgerlijke aansprakelijkheid; Consumentenwet inzake de informatie die handelaren aan consumenten moeten verstrekken
Portugal: Artikelen 4 en 7 van Wetsbesluit nr. 24/2014 van 14 februari, betreffende overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten; Artikel 8 van Wet nr. 24/96 van 31 juli, betreffende consumentenbescherming.
Het herroepingsrecht van de koper
Wat is het herroepingsrecht?
Een consument die online een artikel koopt, heeft een wettelijk herroepingsrecht gedurende een periode van 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het artikel. Verstrijkt deze termijn op een zaterdag, een zondag of een feestdag, dan wordt deze termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
Wij berekenen deze periode van 14 dagen op basis van de door de verzenddienstverlener verstrekte informatie.
Om zijn herroepingsrecht uit te oefenen, kan de koper, naast andere opties, op de knop "Ik heb een probleem" drukken in zijn chat met jou op de Vinted-site of -app, het modelformulier voor herroeping uit de Algemene Voorwaarden van Vinted Pro naar jou sturen of een andere ondubbelzinnige verklaring afleggen waarin hij uiting geeft aan zijn wens om zich terug te trekken uit de verkoop. De koper hoeft geen reden of rechtvaardiging voor zijn beslissing te geven.
Je kunt ook besluiten de koper toe te staan het herroepingsformulier op jouw Site in te dienen, als je die hebt. In dat geval moet je de ontvangst van de herroeping onmiddellijk en op een duurzaam medium, bijvoorbeeld per e-mail, bevestigen.
De koper moet de artikelen onmiddellijk en uiterlijk binnen 14 dagen na de dag waarop hij zijn beslissing om de overeenkomst te herroepen heeft meegedeeld, aan je terugsturen tenzij je aanbiedt de artikelen zelf bij de koper op te halen.
De koper draagt de directe kosten voor het terugsturen van de artikelen, maar je kunt er ook mee instemmen die kosten zelf te dragen in je Aanvullend Beleid.
Indien de koper zich terugtrekt, krijgt hij het volledig betaalde bedrag terug, inclusief de leveringskosten. Kopers moeten zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 14 dagen na de datum waarop je het artikel hebt teruggekregen of het bewijs hebt ontvangen dat het is verzonden, worden terugbetaald, al naar gelang wat het eerst gebeurt.
De koper moet worden terugbetaald met hetzelfde betaalmiddel als voor de oorspronkelijke transactie werd gebruikt, tenzij hij uitdrukkelijk heeft ingestemd met het gebruik van een ander betaalmiddel en op voorwaarde dat de terugbetaling voor hem geen kosten meebrengt. Vergoed de koper niet zelf (tenzij de verkoopprijs reeds door de Aanbieder van het geïntegreerde betaalsysteem naar jouw bankrekening is overgemaakt): als de koper recht heeft op terugbetaling en zijn herroepingsrecht activeert via Vinted, zullen wij het geld via de Aanbieder van het geïntegreerde betaalsysteem uitbetalen.
Dit herroepingsrecht is niet van toepassing in bepaalde bij wet bepaalde uitzonderingen, zoals:
- artikelen die volgens de specificaties van de koper zijn vervaardigd of duidelijk zijn gepersonaliseerd; of
- verzegelde artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en die na levering niet meer verzegeld zijn.
Hieronder vind je meer informatie over uitzonderingen:
Richtlijn 2011/83/EU van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten
Frankrijk: Artikel L. 221-28 van de consumentenwet
België: Artikel VI.53 van het Wetboek van economisch recht
Nederland: Artikel 230p van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek
Spanje: Artikel 103 van de consumentenbeschermingswet 1/2007 van 16 november 2007
Luxemburg: Artikel L. 222-9 van het Consumentenwetboek
Italië: Artikel 59 van de consumentenwet
Portugal: Artikel 17 van Wetsbesluit nr. 24/2014 van 14 februari, betreffende overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten.
De rol van Vinted
Kopers kunnen hun herroepingsrecht altijd rechtstreeks bij jou uitoefenen.
Als zij dit echter doen in het kader van onze Pro-Kopersbescherming, zullen wij je helpen bij het bijhouden van herroepingsverzoeken en kopers helpen zich uit de verkoop terug te trekken wanneer dit gerechtvaardigd is. Meer bepaald zullen wij de volgende stappen ondernemen:
- als de koper zich naar behoren uit de verkoop heeft teruggetrokken door te klikken op de knop "Ik heb een probleem" in hun Vinted-Privéberichten met jou, ontvang je een kennisgeving en als de koper voldoet aan de toepasselijke wettelijke vereisten, is het jouw wettelijke plicht om de koper terug te betalen;
- als je akkoord gaat, kun je de terugbetaling in gang zetten door de bestelling te annuleren via jouw Privéberichten met de koper. Een andere optie is om binnen 24 uur na ontvangst van het artikel van de consument of bewijs dat het is verzonden, afhankelijk van wat het eerst gebeurt, ons op de hoogte te stellen. Wij zullen de Aanbieder van het geïntegreerde betaalsysteem dan vragen om de in bewaring gehouden bedragen terug te betalen aan de koper;
- als jij en de koper het niet eens zijn over het herroepingsrecht, bijvoorbeeld als de koper vindt dat je ten onrechte goedkeuring van de terugbetaling weigert, kan de koper de kwestie aan ons voorleggen.
De verkoop wordt opgeschort en het bedrag van de bestelling blijft in bewaring totdat wij hebben vastgesteld of de koper aan de wettelijke vereisten voldoet om te worden terugbetaald. Als dat het geval is, zullen wij de Aanbieder van het geïntegreerde betaalsysteem vragen om het bedrag van de bestelling terug te betalen aan de koper.
Wij kunnen besluiten dat de koper het artikel niet aan je hoeft terug te sturen, bijvoorbeeld als er sterke aanwijzingen zijn dat het om een vervalsing gaat. Meer informatie is hier beschikbaar.
Lees hier meer:
Richtlijn 2011/83/EU van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten
Frankrijk: Artikelen et seq. L. 221-18 van de Consumentenwet
België: Artikelen VI.47 e.v. van het Wetboek van economisch recht
Nederland: Artikelen 230o e.v. van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek
Spanje: Artikelen 102 e.v. van de Wet op de consumentenbescherming 1/2007 van 16 november 2007
Luxemburg: Artikelen L. 222-9 e.v. van het Consumentenwetboek
Italië: Artikelen 52 e.v. van de Consumentenwet
Portugal: Artikelen 10 en volgende van Wetsbesluit nr. 24/2014 van 14 februari betreffende overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten.
Wettelijke garanties
Artikelen die je als Pro-Verkoper op Vinted verkoopt, vallen automatisch onder de wettelijke conformiteitsgarantie (indien de koper een consument is) en de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken, overeenkomstig de onderstaande wettelijke bepalingen:
Frankrijk: Artikelen L. 217-4 tot en met L. 217-14 van de Consumentenwet; Artikelen 1641 t/m 1648 van het Burgerlijk Wetboek
België: Artikelen 1649 bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek; Artikelen 1641 en volgende van het Burgerlijk Wetboek
Nederland: Artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek
Spanje: Artikelen 114 en volgende. van de Consumentenbeschermingswet 1/2007 van 16 november 2007; Artikelen 1484 en volgende. van het Burgerlijk Wetboek
Luxemburg: Artikel L. 212-3 van het Consumentenwetboek; Artikel 1641 van het Burgerlijk Wetboek
Italië: Artikelen 129 en volgende. van de Consumentenwet
Portugal: Artikel 5, leden 1 en 2, van Wetsbesluit nr. 67/2003 van 8 april; Artikelen 913 en volgende van het Portugese Burgerlijk Wetboek.
Jij bent als enige aansprakelijk jegens de kopers voor de verkoop van je artikelen, in het bijzonder met betrekking tot de wettelijke garanties. Als tussenpersoon zijn wij geen partij bij je verkopen met kopers en kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld.
Wettelijke garantie tegen niet-conforme artikelen
Deze garantie is van toepassing indien het artikel ongeschikt is voor het gebruik dat gewoonlijk van een dergelijk artikel wordt verwacht, niet overeenstemt met de beschrijving die je hebt gegeven of niet de specifieke eigenschappen bezit die je aan de koper hebt meegedeeld of met hem bent overeengekomen.
In zulke gevallen kan de koper je vragen:
- om reparatie of vervanging van het artikel; of
- indien dit niet mogelijk is, hetzij (a) de bestelling te annuleren en terug te betalen, hetzij (b) de prijs te verlagen met behoud van het artikel.
De koper heeft twee jaar de tijd na de levering van het artikel om zich op deze garantie te beroepen. Alleen voor Portugal: In geval van tweedehandsgoederen kan deze termijn in onderling overleg tussen de partijen tot één jaar worden teruggebracht.
Wettelijke garantie tegen verborgen gebreken
Deze garantie is alleen van toepassing:
- als het gebrek op het tijdstip van aankoop bestond, maar verborgen was; en
- als het gebrek het goed ongeschikt maakt voor het beoogde doel of het gebruik ervan zodanig vermindert dat de koper het niet of slechts tegen een lagere prijs zou hebben gekocht indien hij van het gebrek op de hoogte was geweest.
De koper kan een volledige of gedeeltelijke terugbetaling krijgen, evenals een vergoeding indien het artikel schade heeft veroorzaakt. De koper moet binnen twee jaar na de ontdekking van het gebrek contact met je opnemen. Op deze garantie kan tot vijf jaar na de aankoop een beroep worden gedaan.
Optionele commerciële garanties
Indien je dat wenst, kun je ook eigen commerciële garanties toevoegen: je kunt de omvang, duur en voorwaarden ervan vrij bepalen. Je kunt bijvoorbeeld uitgebreide garanties bieden, of risico's dekken die niet door wettelijke garanties worden gedekt (verlies, breuk, enz.). Als je deze aanbiedt moet jouw Aanvullend Beleid deze commerciële garanties beschrijven.
Oplossen van problemen met kopers
Als een Pro-Verkoper die artikelen online verkoopt aan consumenten, moet je:
- je aansluiten bij een regeling voor consumentenbemiddeling (alleen voor Portugal: of bij een wettelijk erkend centrum voor geschillenbeslechting) of geschillenregeling en de identiteit, de contactgegevens en de Site van de bemiddelaar aan kopers meedelen in het aanvullende beleid. Je bent ook verplicht deze informatie opnieuw aan de koper te verstrekken indien een geschil niet is opgelost via een eerdere klacht die rechtstreeks bij je diensten is ingediend.
- kopers informeren over het bestaan van het Europees platform voor online geschillenbeslechting en dat zij daarvan gebruik kunnen maken om geschillen met jou te beslechten.
Voor meer informatie, zie de toepasselijke wetgeving:
Verordening (EU) nr. 524/2013 van 21 mei 2013 betreffende online beslechting van consumentengeschillen
Frankrijk: Artikelen L. 612-1, L. 616-1 tot L. 616-3 en R. 616-1 van de Consumentenwet
Oplossen van problemen met Vinted
Bij een meningsverschil tussen Vinted en een Pro-Gebruiker, kun je:
- Een schriftelijke klacht richten aan de klantenservice van Vinted via dit contactformulier.
- Bij ontstentenis van een antwoord van Vinted binnen een redelijke termijn van één (1) maand, of als je niet tevreden bent met het gegeven antwoord, kun jij of kan Vinted proberen om het geschil op een minnelijke manier op te lossen, voordat een geschil wordt voorgelegd aan een bevoegde rechtbank.
- Je kunt overgaan tot bemiddeling om je geschillen met VINTED te beslechten. Lees voor meer informatie onze Algemene Voorwaarden van Vinted Pro.
Effectiviteit van intern klachtenbehandelingssysteem voor Pro-Gebruikers
In 2023 ontving Vinted 80586 klachten van Pro-Gebruikers. De gemiddelde tijd voor behandeling van een klacht was 2 dagen.
Klachten van Pro-Gebruikers:
Soort klachten |
Totaal aantal ontvangen klachten (vragen)* |
Gemiddelde tijd die Vinted nodig had om de klachten te behandelen (in dagen) |
Kwaliteit bestelling |
12205 |
4.1 |
Catalogus artikelen |
7821 |
0.8 |
Verzending en levering |
17934 |
2.6 |
Betalingen en veiligheid |
37836 |
1.4 |
Bruikbaarheid |
4665 |
1.9 |
Anders |
125 |
0.7 |
* Al deze problemen werden opgelost in 2023.
Contact met ons opnemen
Als je iets met ons wilt bespreken, gebruik je het formulier dat hier beschikbaar is.
Let op: houd er rekening mee dat de onderstaande informatie alleen ter informatie dient met betrekking tot de belasting over de toegevoegde waarde (hierna - btw). Dit is geen belastingadvies. Volg daarom de officiële richtlijnen van de belastingdienst van het land van vestiging (”vestigingsplaats”) en vraag deze indien nodig om hulp.
1. BTW-REGISTRATIE
1.1 Wat betekent btw-registratie?
Zodra uw totale omzet (gedurende de laatste 12 maanden) de btw-drempel overschrijdt, betekent dit dat u verplicht bent om u als btw-plichtige te registreren en dat al uw volgende verkopen btw-plichtig zijn. Het algemene overzicht van een geregistreerde btw-plichtige is als volgt:
- U brengt verkoop-btw in rekening op uw verkochte artikelen door deze op te nemen in de vraagprijs van uw artikel.
- U trekt het btw-voorbedrag voor de door u gekochte goederen of diensten af.
- U berekent de verschuldigde btw, doet btw-aangifte en betaalt de verschuldigde btw aan uw lokale belastingdienst.
- Indien relevant geeft u uw verkopen aan andere landen op.
1.2 Wanneer moet ik mij registreren als btw-plichtige?
Btw-registratie is verplicht wanneer het totale jaarlijkse verkoopbedrag een bepaalde drempel overschrijdt. De drempel hangt af van het land van vestiging (uw vestigingsplaats).
Hier vindt u meer informatie over lokale btw-verplichtingen:
Deze voorwaarde is van toepassing op uw totale inkomsten gedurende de laatste 12 maanden. Met andere woorden, als u buiten Vinted om verkoopt, moeten deze verkopen ook worden opgenomen in de totale belastbare inkomsten.
U kunt zich ook vrijwillig voor btw registreren, zelfs als het totale verkoopbedrag lager is dan hierboven aangegeven.
1.3 Hoe registreer ik mij als btw-plichtige? Wat zijn mijn verplichtingen als btw-betaler?
- Dien een verzoek in voor btw-registratie in het desbetreffende land.
- Pas het/de overeenkomstige btw-tarief/btw-tarieven toe op artikelen die in dat land worden verkocht.
- Geef indien nodig een factuur uit in overeenstemming met de belastingvereisten van het betreffende land.
- Doe btw-aangifte bij de belastingdienst van het desbetreffende land.
- Betaal de overeenkomstige belasting aan de belastingdienst van het land.
1.4 Ik verkoop artikelen op Vinted. Betekent dit automatisch dat ik mij voor btw-doeleinden moet registreren?
Nee. Zolang het totale volume van de verkochte artikelen de btw-registratielimiet van uw land van vestiging niet overschrijdt, opereert u als een klein bedrijf en wordt u geclassificeerd als een klein bedrijf volgens de belastingvrijstellingsregeling voor kleine bedrijven. Dit betekent dat verkopen via de website van Vinted niet onderhevig zijn aan btw. Vergeet niet dat u in bepaalde gevallen verantwoordelijk kunt zijn voor het uitgeven van facturen voor verkochte artikelen (u vindt meer informatie in rubriek 3 ”Facturering & Aangifte”).
Bepaalde btw-verplichtingen voor verkopen buiten uw land van vestiging en voor facturen die u van Vinted ontvangt (d.w.z. voor verzending en extra zichtbaarheidsdiensten) zijn nog steeds van toepassing.
2. VERKOOP-BTW
2.1 Ik ben een btw-geregistreerde Pro-verkoper. Welk btw-tarief moet ik vermelden bij mijn artikelen?
De vraagprijs moet inclusief alle bijbehorende belastingen zijn, dus ook inclusief het btw-bedrag. Wanneer u een artikel aanbiedt, weet u niet waar uw koper gevestigd zal zijn, wat van invloed is op het btw-tarief.
Als uw belangrijkste kopers in hetzelfde land gevestigd zijn als u, kunt u dus een standaard of verlaagd btw-tarief toevoegen aan uw verwachte inkomsten. Als u al voor btw geregistreerd bent in een ander land of de btw-registratielimiet zeer dicht nadert, raden wij u aan te kijken hoeveel de toepasselijke btw-tarieven van de twee landen van elkaar verschillen en voor het hoogste tarief te kiezen.
Bijvoorbeeld: U bent een Pro-verkoper gevestigd in Frankrijk en hebt voor EUR 180 handgemaakte schoenen verkocht aan een koper gevestigd in Frankrijk. De netto-inkomsten en het btw-bedrag worden als volgt berekend:
Artikelprijs = EUR 180, btw-tarief in Frankrijk = 20%
Btw-bedrag = (artikelprijs / (100 + btw-tarief)) x btw-tarief = (180 / (100 + 20)) x 20 = EUR 30
Maatstaf van heffing = artikelprijs - btw-bedrag = 180 - 30 = EUR 150
Brutobedrag = EUR 180
Netto-inkomsten = EUR 150
Btw-bedrag = EUR 30
Houd er ook rekening mee dat er een speciale btw-margeregeling kan gelden voor tweedehands artikelen. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst in uw land van vestiging (zie de rubriek Links).
2.2 Ik heb een artikel aan een koper in een ander land verkocht. Moet ik iets doen?
In dit geval kan het artikel worden belast met de btw van het land waarin u actief bent of met het buitenlandse btw-tarief van het land van de koper. Dit hangt af van de volumes die u aan het buitenland verkoopt:
- Het artikel wordt belast met uw lokale btw-tarief als uw jaarlijkse omzet uit alle EU-landen niet hoger is dan EUR 10.000.
- Als de drempel van EUR 10.000 wordt overschreden, moet het artikel worden belast in het land van de koper. Dit betekent dat het btw-tarief van het land van de koper moet worden toegepast.
Wij raden u aan om uw totale verkoopcijfers in elk specifiek land bij te houden.
2.3 Ik heb de drempel voor verkopen op afstand in het buitenland bereikt. Wat moet ik nu doen?
Wanneer u de drempel voor afstandsverkopen van EUR 10.000 overschrijdt, hebt u twee mogelijkheden om btw aan te geven:
- Registreer u (of blijf geregistreerd) in elk van de EU-landen waar u klanten hebt. Dien in elk land btw-aangiften in en betaal de verschuldigde btw, of;
- Registreer u in het One-Stop-Shop-systeem (hierna OSS) via de lokale belastingdienst - uw land van vestiging (”vestigingsplaats”). Zodra de registratie voltooid is, kunt u aangifte doen van de verschuldigde btw op verkopen op afstand binnen de EU via het lokale OSS-portaal en deze hier ook betalen.
Voor uw gemak kunt u aangifte doen van al uw verkopen op afstand via het One-Stop-Shop-systeem van de lokale belastingdienst en één betaling in dit systeem zal dienovereenkomstig worden verdeeld over buitenlandse belastingdiensten.
Houd er rekening mee dat het OSS-systeem niet verplicht is, maar het maakt het voldoen aan uw btw-verplichtingen veel gemakkelijker als u aan andere EU-landen verkoopt.
2.4 Ik verkoop op afstand. Hoe beïnvloedt dit mijn lokale verkopen?
Uw btw-registratie in het buitenland of OSS-aangifte heeft geen direct effect op uw lokale verkopen.
Houd er echter rekening mee dat de btw-registratiedrempel in uw land wordt berekend op basis van de totale jaarlijkse inkomsten, inclusief inkomsten die u ontvangt van buitenlandse kopers.
2.5 Wanneer en hoe vaak moet ik btw aangeven in het OSS-systeem?
Bedrijven die online goederen verkopen, kunnen eenvoudig al hun btw-verplichtingen in de EU op een gecentraliseerde manier nakomen via het online zakenportaal OSS door een OSS-aangifte in te dienen. Deze aangifte en betaling van btw moet elk kwartaal worden gedaan.
U moet de btw aangeven in de maand die volgt op het kalenderkwartaal waarvoor u de aangifte indient. De laatste dag waarop u het btw-formulier kunt indienen is de laatste dag van de volgende maand.
Bijvoorbeeld: de btw-aangifte voor het tweede kalenderkwartaal wordt in juli gedaan. De laatste dag voor het indienen van de btw-aangifte voor het tweede kalenderkwartaal is 31 juli.
2.6 Hoe registreer ik me voor het One-Stop-Shop-systeem (OSS)?
U kunt zich via uw lokale belastingdienst registreren voor het One-Stop-Shop-systeem (OSS).
Hier vindt u meer informatie over lokale OSS-verplichtingen:
3. FACTURERING & AANGIFTE
3.1 Moet ik een factuur uitgeven voor een verkocht artikel?
Niet altijd. Er geldt geen factureringsverplichting voor lokale verkopen en verkopen op afstand binnen de EU, op voorwaarde dat u het OSS-systeem gebruikt. U kunt er echter nog steeds voor kiezen om een factuur uit te geven die alleen hoeft te voldoen aan de factureringsvereisten van uw land van vestiging. Als u het OSS-systeem niet gebruikt, blijft het uitgeven van een factuur verplicht en onderworpen aan de regels in de lidstaat van bestemming.
3.2 Welk bedrag moet er op de factuur staan?
Het bedrag op de factuur moet gelijk zijn aan de prijs van het artikel, plus de prijs van het verzendlabel en het/de toepasselijke btw-tarief/btw-tarieven.
3.3 Welke informatie moet er op de factuur staan voor een verkoop aan een koper die in hetzelfde land is gevestigd?
De factuur is onderworpen aan de regels die gelden in uw land van vestiging waar de levering van goederen geacht wordt te zijn verricht, overeenkomstig de bepalingen op Artikel 226 van de EU-richtlijn betreffende de belasting over de toegevoegde waarde.
Informatie over de relevante lokale factureringsvereisten:
3.4 Welke informatie moet er op de factuur voor verkopen op afstand staan?
Wanneer u uw artikelen aan buitenlandse kopers verkoopt, maar u de drempel voor verkopen op afstand niet hebt overschreden, moet de factuur dezelfde informatie bevatten als die voor lokale verkopen aan kopers die in hetzelfde land als u zijn gevestigd (rubriek 3.3).
Als u het OSS-systeem gebruikt, moeten al uw facturen volgens de lokale vereisten worden uitgegeven en uw btw-nummer van de lokale belastingdienst bevatten.
Als u btw-geregistreerd bent in het specifieke EU-land moet de factuur uw buitenlandse btw-nummer en andere informatie bevatten die door dat land wordt vereist. Deze informatie per land vindt u in rubriek 3.3.
3.5 Ik heb de factuur van Vinted ontvangen. Wat betekent dit?
De factuur die u hebt ontvangen is voor diensten die door Vinted worden geleverd, bijv. verzendlabels, kosten voor kopersbescherming of extra zichtbaarheidsdiensten die aan u worden geleverd.
Aangezien u de economische activiteit uitvoert, zijn de diensten die buitenlandse leveranciers aan u leveren onderworpen aan btw-verlegging. Dit betekent dat de afnemer van de diensten - in dit geval u - btw moet aangeven en afdragen tegen het normale btw-tarief.
3.6 Ik ben geen btw-betaler. Hoe doe ik aangifte van en betaal ik btw voor Vinted-diensten (bijv. verzending, kosten voor kopersbescherming en extra zichtbaarheidsdiensten)?
Het proces van het aangeven en betalen van verleggings-btw voor de aankoop van diensten hangt af van de regels van uw land van vestiging (vestigingsplaats). Daarom adviseren wij u om contact op te nemen met uw belastingdienst voor verdere hulp.
3.7 Hoe doe ik aangifte van verkopen op afstand?
U kunt aangifte doen van verkopen voor kopers die in andere landen zijn gevestigd met behulp van het One-Stop-Shop-systeem (OSS). Meer informatie vindt u in rubriek 2.5.
4. RETOUREN
4.1 De koper wil het gekochte artikel retourneren. Moet ik documenten uitgeven?
Niet altijd. U bent alleen verplicht om een creditnota uit te geven als u een factuur voor dat verkochte artikel hebt uitgegeven. Aangezien facturen voor verkopen op afstand verplicht zijn, zullen creditnota's ook verplicht zijn. Het bedrag van de creditnota moet hetzelfde zijn als het bedrag op de oorspronkelijke factuur, d.w.z. de prijs van het artikel plus de prijs van het verzendlabel en het/de toepasselijke btw-tarief/btw-tarieven.
4.2 Welke informatie moet op de creditnota staan?
Over het algemeen zijn de vereisten voor de creditnota dezelfde als voor de factuur - de creditnota moet de gegevens bevatten die beschreven staan in Artikel 226 van de EU-richtlijn betreffende Belasting over de Toegevoegde Waarde, evenals de relevante regels van uw lokale belastingdienst (meer informatie vindt u in rubriek 3.3). Daarnaast moet de volgende informatie ook in de creditnota worden opgenomen:
- Een indicatie dat het de creditnota is
- Een verwijzing naar het oorspronkelijke factuurnummer
- Het bedrag van de creditnota geschreven als een negatief bedrag (om het bedrag aan te geven dat wordt teruggegeven)
- Het btw-bedrag afzonderlijk van de artikelprijs
- Het totaalbedrag (gecrediteerd bedrag en btw-bedrag)
LINKS:
Websites van de relevante belastingdiensten:
Informatie over btw-betaling aan de relevante belastingdienst:
Andere nuttige informatie:
Wat is OSS? - Alles wat u moet weten over de one-stop-shop (OSS) - Bureau voor publicaties van de EU (europa.eu)
Gids voor alle EU-landen - btw-regels en -tarieven: standaardtarieven, bijzondere tarieven en verlaagde tarieven - Uw Europa (europa.eu)