Het terugbetalingsbeleid van Vinted

Wanneer vindt er een terugbetaling plaats? 

Wanneer je betaalt via de knop ‘Nu kopen’. Met andere woorden: Als je via Vinted betaalt ben je gedekt door de Kopersbescherming.

Met de Kopersbescherming kun je een terugbetaling ontvangen als je bestelling:

  • totaal niet overeenkomt met de beschrijving;
  • nooit is aangekomen;
  • beschadigd is tijdens het vervoer;
  • geannuleerd wordt door Vinted;
  • handmatig geannuleerd wordt door jou of de verkoper.

Als een gekocht artikel niet je stijl is of niet past, kun je helaas geen terugbetaling krijgen. In zo’n geval kun je met de koper overleggen voor een mogelijk retour. Je kunt het artikel ook weer uploaden in je eigen Vinted kledingkast, en het artikel weer doorverkopen.  

Termijn om je klacht in te dienen

Als jij de bestelling annuleert, of de bestelling door de koper of Vinted is geannuleerd, ontvang je automatisch de terugbetaling.

In het andere geval, als jij een klacht wilt indienen, druk je op de knop ‘Ik heb een klacht’. Doe dit binnen de volgende termijn:

  • Binnen 2 dagen nadat je artikel is afgeleverd en je ontdekt dat het artikel compleet anders is dan beschreven, of als het beschadigd is.
  • Binnen 2 dagen nadat het artikel geleverd had moeten worden.

Als je vindt dat je een artikel hebt ontvangen dat compleet anders is dan beschreven, en je binnen 2 dagen op de knop ‘Ik heb een klacht’ hebt gedrukt, houden we de betaling in de wacht terwijl je contact opneemt met de verkoper. Bespreek het probleem met de verkoper, en de verkoper helpt je zeer waarschijnlijk met het oplossen.

Als je beslist dat jij (de koper) het artikel toch wilt houden, druk je op de knop Deze klacht oplossen in de chat tussen jou en de verkoper. De betaling aan de koper wordt dan vrijgegeven. Als jullie het niet eens kunnen worden over een oplossing, neemt dan contact met ons op. Wij helpen jullie dan en nemen een definitieve beslissing over de zaak. 

Belangrijk: Je bestelling wordt voltooid en de betaling wordt automatisch aan de verkoper vrijgegeven als je de bovengenoemde termijnen mist, of als je op de knop ‘Alles is oké’ drukt. Dit geldt ook als je op de knop hebt gedrukt en de 2 dagen nog niet voorbij zijn.

Retourkosten

Kopers betalen de kosten van de retourverzending, tenzij anders overeengekomen met de verkoper.

Een artikel terugsturen

Als je contact opneemt met de verkoper en privé een terugbetaling overeenkomt, kunnen jullie samen een afspraak maken over de retourdatum. Zodra de verkoper een geldig trackingnummer van het retourpakket ontvangt, kan de verkoper de bestelling annuleren en de terugbetaling uitvoeren.

Als je het niet eens kunt worden over een retour met de verkoper maar, nadat we de klacht hebben bestudeerd, het erop lijkt dat je in aanmerking komt voor een terugbetaling, heb je 5 dagen om het artikel te retourneren. Dit doe je via een traceerbare verzendmethode. Doorgaans beginnen we met het terugbetalingsproces zodra je ons een geldig trackingnummer stuurt voor het artikel dat je naar de verkoper hebt teruggestuurd.

Belangrijk: Je bestelling wordt voltooid en de betaling wordt automatisch vrijgegeven aan de verkoper als je de termijn van 5 dagen mist.

Zo ontvang je de terugbetaling

Je ontvangt de terugbetaling op deze manier:

  • Als je met creditcard of iDEAL hebt betaald, ontvang je de terugbetaling binnen 4 werkdagen op je rekening. Als je het item hebt betaald met het geld uit je Vinted Portemonnee, vind je het bedrag binnen een paar uur weer terug in je Vinted Portemonnee.
  • Als je via PayPal hebt betaald, ontvang je de terugbetaling na ongeveer 1 uur.
  • Als je de betaling deels met het geld uit je Vinted Portemonnee hebt betaald, en deels met je creditcard, ontvang je de terugbetaling ook op die manier. Een deel van de terugbetaling is binnen 1 tot 2 uur terug te zien in je Vinted Portemonnee, en het resterende bedrag ontvang je binnen 4 werkdagen op je bankrekening.
  • Afhankelijk van je bank kan het tot 15 werkdagen duren voordat de terugbetaling op je bankrekening wordt weergegeven.
Heb je iets aan dit antwoord gehad? of
Neem contact met ons op